توسعه نامتوازن عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها را توسعه نامتوازن دانست.

احمد علی کیخا، آلودگی هوا را مهمترین آسیب پایتخت و عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها را توسعه نامتوازن دانست و گفت: متاسفانه در طول سال‌های پس از انقلاب امکانات و خدمات در کلانشهرهای کشور متمرکز و به توسعه مناطق مرزی، روستایی و محروم کشور بی توجهی شده است بنابراین مهاجرت ها از این مناطق به کلانشهرها افزایش و زمینه معضلات و آسیب‌هایی مانند آلودگی هوا فراهم شده است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در اطراف تهران چندین شهر شکل گرفته است که عمده جمعیت آنها از مناطق محروم و مرزنشین کشور است، افزود: اگر به دنبال حل معضلاتی مانند آلودگی هوا هستیم باید رویکرد توسعه‌ای کشور به طور کلی تغییر یابد و مدیران و برنامه ریزان کشور به جای توسعه کلان شهرها به سمت توسعه مناطق محروم و مرزنشین گام برداند تا ماندگاری مردم در این مناطق افزایش یابد.

وی با یادآوری اینکه سطح دسترسی به خدمات دولتی، خدماتی و بهداشتی در برخی مناطق عادلانه نیست، تصریح کرد: متاسفانه امکانات و تجهیزات به صورت عادلانه میان مناطق توزیع نمی شود؛ به عنوان مثال بیش از نیمی از جمعیت زاهدان مهاجران سیستانی هستند یعنی در مناطقی که ادارات کل استانی و استانداران حضور دارند بخش عمده بودجه و خدمات در آنجا متمرکز شده است بنابراین با افزایش مهاجرت ها به این مناطق روبرو هستیم و به صورت جدی می طلبد در مدل برنامه ریزی توسعه ای کشور تغییرات اساسی انجام شود.   

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه وسایل نقلیه سهم بالایی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: متاسفانه به بهانه حمایت از صنایع خودرویی کشور تعرفه را در مورد خودروهای وارداتی لحاظ کردیم که سهم واردات کاهش یابد و مردم مجبور باشند از خودروهای داخلی استفاده کنند این در حالی است که خودروهای داخلی استانداردهای لازم را نداشته و به نوعی خود عامل و منشا مهم آلایندگی هوای کلانشهرها هستند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه شورای شهر، شهرداری و دولت باید بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را به تامین وسایل حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروها و موتورسیکلت های فرسوده با تکنولوژی های نوین اختصاص دهند، افزود: خودروها و موتورسیکلت های فرسوده نقش عمده ای در آلایندگی هوای پایتخت دارند این در حالی است که هنوز شاهد تردد آنها در کلانشهر تهران هستیم و می طلبد واردات خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی در دستور کار قرار گیرد و از شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری نیز جلوگیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اراده جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد، تصریح کرد: در حالی که اغلب کشورها به دنبال این هستند که تا سال 2030 خودروهای با سوخت دیزلی و بنزینی را از رده خارج و به سمت جایگزینی خودروهای برقی روی بیاورند اما متاسفانه کشور ما هنوز توجهی به این مهم ندارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن