از الزامات حفظ سی‌و‌سه پل حداقل جریان آب زاینده‌رود است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی راه افتادن حداقل جریان آب در زاینده‌رود یکی از الزامات حفظ سی و سه پل و سایر آثار تاریخی این محدوده است.

حمید فولادگر با اشاره به نشست سی و سه پل، گفت: فونداسیون و پایه‌ریزی این پل‌ به گونه‌ای است که باید پایه‌های آن همیشه مرطوب باشد بنابراین وقتی رودخانه زاینده رود خشک باشد و جریان آب قطع شود پایه‌های این پل پوک می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بافت زمین‌شناسی اصفهان متشکل از شن و رسوب و ساروج است و همیشه باید در حالت مرطوب باشد که سخت باقی بماند حتی آثار تاریخی دیگری که در محدوده پل سی و سه پل وجود دارد مانند مدرسه چهارباغ، میدان امام و نقش جهان به علت خشکی رودخانه زاینده رود همانند سی و سه پل در معرض آسیب هستند و ممکن است فرو بریزند.

وی با اشاره به لزوم وجود رطوبت در اطراف پایه‌های این پل، بیان کرد: اگر فکری برای جریان آب درون رودخانه زاینده رود نشود درآینده ای نزدیک باید منتظر تخریب این بنا و سایر آثار تاریخی آن محدوده بود؛ وجود حداقل آب در رودخانه زاینده‌رود موجب حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی، محیط زیست و فضای سبز در شهر اصفهان می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حداقل جریان آب حتی به صورت سیرکوله و بازچرخانی یکی از الزامات حفظ این بناهاست؛ این مسئله را نباید با آب رسانی به کشاورزان مرتبط دانست چرا که به ضرر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

فولادگر با اشاره به طرح‌هایی که برای جریان آب در رودخانه زاینده رود وجود دارد، بیان کرد: شهرداری‌، استانداری، میراث فرهنگی، سازمان آب و همه ارگان‌ها باید برای تحقق این طرح‌ها اقدامات لازم را انجام دهند؛ برای تحقق این مهم حتی سرمایه‌گذارانی وجود دارند و نیازی به بودجه دولتی نیست اما  این سرمایه‌ها باید به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: ممکن است به علت ملاحظات کشاورزی جریان آب در رودخانه راه‌اندازی نشده باشد اما باید به مردم و کشاورزان توضیح داده شود که این مقدار آب تاثیری در تامین آب مورد نیاز آنها ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فصلی شدن رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: در این رودخانه آب به مدت سه ماه جریان دارد و این موضوع تبعات بسیاری به همراه دارد برای رفع این مشکلات نیاز به عزم جزم همه سازمان‌ها است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: راه‌اندازی مترو اصفهان نیاز به نگاه کارشناسی و فنی دارد و باید بررسی شود وجود مترو در نشست و انحراف سی و سه پل اثر گذار بوده است یا نه.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن