بهره‌برداری اولین سد سلولی

نخستین سد سلولی و معبر کشتیرانی آن در بالادست رودخانه بهمنشیر، به عنوان یکی از طرح‌های مهم ملی و منحصر به فرد پس از انقلاب، بهمن ماه 1396 افتتاح خواهد شد.

به گزارش انرژی امروز، معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان، گفت: معبر کشتیرانی و دریچه انسداد سد سلولی بالادست بهمنشیر بهمن ماه جاری افتتاح و پل متحرک آن، پس از نصب تجهیزات حدود پنج ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

نورالدین بازگیر تصریح کرد: با اتمام این سد که اکنون از پیشرفت فیزیکی 98 درصدی برخوردار است، از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جذر و مدی رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر را امکان پذیر می‌کند.

علی ابوحمیدی، مجری این سد نیز گفت: پل متحرک این سد که در شرق شهرستان خرمشهر در حال احداث است، نخستین پل متحرک پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است که توسط متخصصان داخلی در کشور طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: این پل از نوع باسکولی به طول 41 متر و عرض 10.5 متر به وزن 330 تن بوده و دریچه های انسداد ذکر شده از نوع مایتر و هر لنگه به ابعاد 13 * 7 و وزن 50 تن است.

رضا نیکروان، کارشناس طرح سدهای سلولی سازمان آب و برق خوزستان نیز با بیان اینکه عملیاتی شدن پل در نیمه اول سال آینده مقدور خواهد شد، گفت: با توجه به کاهش عرض رودخانه به موجب احداث این سد، پل متحرک با ظرفیت عبور 200 تن بار و مفصل چرخشی به نحوی که بتواند عبور بار ترافیک جاده ای و آبی را ممکن سازد، طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: برای اجرای بخش‌های مختلف این طرح ملی شامل سد، معبرکشتیرانی و پل تاکنون حدود 400 میلیارد ریال هزینه شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن