نباید قیمت حامل های انرژی به قصد افزایش سوبسید برخی شرکت ها بالا رود

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:از یک سو  افزایش قیمت حامل های انرژی  در دستور کار قرار می گیرد و از سویی دیگر  برخی به دنبال آن هستند که همین افزایش درآمدها را  به سمت  افزایش سوبسید شرکتها و موسسات سوق دهند.

جلال میرزایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره جذب سرمایه و فعالیت بخش خصوصی در حوزه انرژی گفت:  سرمایه گذاری در بخش انرژی نسبت به بسیاری از بخش های دیگر سودآورتر است؛ بنابر این در برخی بخش ها ما نیاز به تخصیص اعتبار و گذاشتن منابع  نداریم.

همه  که نباید ردیف بودجه داشته باشند

وی در ادامه افزود:در بودجه از یک سو به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی هستیم و از یک سو نحوه عمل به گونه ای است که  همه دنبال یارانه و سوبسید از دولت هستند.  متاسفانه در بسیاری موارد ما بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی دولت و بخش درآمدهای آن هزینه هایی را ایجاد می کنیم که بعد هم می بینیم که این بودجه ها تخصیص پیدا نمی کند و نارضایتی ایجاد می شود.

بخش خصوصی ما با نگاه به صندوق ذخیره ارزی وارد کار می شوند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ظرفیت بخش خصوصی خوب است و باید از آن استفاده کنیم، تاکید کرد: این ظرفیت باید واقع بینانه باشد. اینگونه نباشد که بخش خصوصی ما وارد کار می شود اما چشمم به صندوق ذخیره ارزی و وام ها کم بهره باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بخش خصوصی وقتی وارد کار می شود، چون چنین نگاهی دارد کارایی لازم را از دست می دهد.

در حوزه انرژی نیاز به سرمایه گذاری خارجی و داخلی داریم

میرزایی با اشاره به تلاش برای ورود بخش خصوصی به فعالیت های حوزه انرژی گفت: طبیعتا ما در حوزه انرژی نیاز به سرمایه گذار خارجی و داخلی داریم از سویی بخش خصوصی با توجه به چنین شرایطی برای تبدیل شدن به یک پیمانکار توانمند نیاز به مشوق هایی دارد البته ما باید توجه داشته باشیم که این مشوق ها همانند سایر نقاط جهان باشد.

مشوق های حضور بخش خصوصی باید همانند سایر کشورها باشد

وی در ادامه افزود:  برخی  مشوق ها در جهان برای بخش خصوصی به این شکل است که مثلا با ورود آنها به پروژه های مدنظرشان از آنها مالیات گرفته نمی شود؛ یا زمین مجانی در اختیارشان قرار می دهند و امکانات اولیه مانند آب و برق  به آنها می دهند.

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه بخش خصوصی ما درست شکل نگرفته گفت: برای همین عمده آن هایی که وارد کار می شوند و در مواجهه با نظام اقتصاد جهانی و پروسه رقابتی قرار بگیرند به جای آنکه روی پای خودش بایستد، وابسته به دولت می شوند و به جای آنکه بر اساس اقتصاد شاهد برژوازی و سرمایه داری ملی باشیم شاهد برژوازی وابسته به دولت هستیم.

خصولتی ها به سمت استفاده از رانت می روند و فضای رقابت را به هم می زنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شکل گیری خصولتی ها هم در مراحل مختلف به ویژه در بخش پتروشیمی نیز از مشکلات ورود بخش خصوصی است، تاکید کرد: در نهایت هم نوعی برژوازی به وجود آمد که وابستگی دو گانه داشت از یک سو به دولت وابسته و از سوی دیگر به شرکت های خارجی  در جایگاه وارد کننده.  این شرایط طی گذر زمان کم کم سیستم های آمیخته با رانت را فراهم آورد که مانعی بر سر راه بخش خصوصی واقعی شد.

 پس از پیروزی انقلاب هم برونسپاری ها زمینه مفسده را ایجاد کرد

وی در ادامه افزود:مجموعه ای از این مشکلات از پیش از انقلاب وجود داشت و متاسفانه ما پس از پیروزی انقلاب هم تلاش نکردیم که بخش خصوصی جایگاهش را پیدا کند. بلکه اقتصاد را دولتی کردیم و بخش عمده را دولت در اختیار گرفت و آن بخشی هم که قصد واگذاری و برونسپاری داشتیم، آن را با ثمن بخس واگذار کردیم که خودش موجب مفسده در برهه ای از زمان شد.

برونسپاری ها با نگاه به وام های کم بهره و کمک های دولتی راه به جایی نمی برد

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه بخش خصوصی که کار را از دولت گرفت؛ با قیمت واقعی آن را نگرفته است، تاکید کرد: همین موضوع در کناراینکه این مجموعه ها تلاشی هم برای بهبود کار و افزودن سرمایه و سرمایه گذاری روی بخش های واگذار شده، انجام ندادند موجب شد که برخی از این شرکت ها همواره چشمشان به دولت و وام های کم بهره هستند تا بتوانند کاری را پیش ببرند. با این ساختار ما راه به جایی نمی بریم.

وی در ادامه افزود:خیلی اتفاقات باید بیفتد تا بخش خصوصی ما بخش خصوصی شود. اگر آنها بخواهند از همان ابتدا به جای اینکه خود آورده ای داشته باشند به وام های کم بهره و وام های دولتی به عنوان آورده خود نگاه کنند، به جایی نمی رسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن