کارگران پیمانکاری نفت و گاز چقدر حقوق می‌گیرند؟

در سال‌های اوج و رونق پروژه‌های نفتی، دسته دسته کارگر ساده و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی دانشگاه‌ها به عسلویه، کنگان و خارک هجوم بردند تا از مزایای مزدی بالاتر بهره‌مند شوند.

به گزارش انرژی امروز به نقل از خبرگزاری کار ایران، در سال‌های بعد، رواج شرکت‌های پیمانکاری و استقرار آنها به صورت سلسله‌مراتبی، تبعیض را میان نیروی کار مناطق آزاد نهادینه کرد و کارگران را به دست اول، دست دوم و دست چندم تقسیم کرد. هیچ آمار مشخصی از تعداد و تفکیک نیروهای ماهر و غیرماهر در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی وجود ندارد؛ اما به گفته ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای) کارگران ساده‌ شاغل در شرکت‌های پیمانکاری دست چندم، از آنجا که مناطق آزاد از شمول قانون کار خارج هستند، حتی حداقل‌های قانون کار هم در حقشان رعایت نمی‌شود و خیلی وقت‌ها کمتر از حداقل، مزد می‌گیرند.

به گفته وی، کارگران ماهر در شرکت‌های دست اول و دست دوم، ماهی بین دو میلیون و هشتصد هزار تومان تا چهار میلیون تومان عایدی دارند؛ سوپروایزرها که از نظر شاخص‌های جهانی، تخصصشان قابل قبول است، حتی از این هم بیشتر دریافتی دارند.

به اعتقاد آقاجری، حدود ۵۰ درصد کارگران در مناطق پروژه‌ای، به خصوص کارگران یدی مهاجر، حداقل بگیر یا زیر حداقل‌بگیر هستند؛ پس با در نظر گرفتن تقریب آماری، می‌شود گفت در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، چند ده هزار کارگر حداقل‌بگیر داریم که درآمدشان از سبد مزدی کمتر است و در کنار آنها، چند ده هزار کارگر ماهر و نیمه‌ماهر داریم که درآمدشان یا سبد حداقلی را پوشش می‌دهد و یا بین ده تا پنجاه درصد از سبد بیشتر است.

گفتنی است، در مذاکرات مزدی سال گذشته بار دیگر موضوع سبد در کمیته سه جانبه دستمزد مطرح شد و پس از بحث‌ها و مشاجرات بسیار، رقم دو میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار تومان برای سبد حداقلیِ معاش خانوار به تایید هر سه طرف رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن