سه‌گانه G7، تغییرات اقلیم و ترامپ!

رهبران هفت کشور صنعتی جهان، G7، از امروز نشستی دو روزه را در جزیره سیسیل ایتالیا آغاز کرده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» جدای اینکه این نشست از جهاتی چون حضور اولین بار سران کشورهایی چون دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده؛ ترزا می، نخست وزیر بریتانیا؛ امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه؛ و پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا جالب است و سوای این‌که دونالد ترامپ در آغاز این نشست گفته است «مشکل کره شمالی را حل می‌کنم» و سوای اینکه ترامپ از ناتو و سیاست‌های آلمان انتقاد کرده است؛ و سوای اینکه روسیه برای چهارمین سال متوالی بعد از بحران اوکراین و کریمه در اجلاس جی هفت شرکت نمی‌کند؛ این اجلاس برای فعالین محیط زیست هم اجلاس مهمی است؛ چون قرار است ترامپ تکلیف خودش و کشورش را با معاهده تغییرات اقلیم پاریس، COP21، مشخص کند.

نگاه اروپاییان به این اجلاس با این امیدواری همراه بوده است که شاید ترامپ درباره تغییرات اقلیم موضع نرم‌تری داشته باشد، ‌اما گویی ترامپ این امید اروپایی‌ها را در ریشه خشکانده است. برای ترامپ حل مشکل کره شمالی مهم‌تر از گرم شدن کره زمین است.

اجلاس جی هفت با حضور سران کشورهای ایتالیا، ‌ژاپن، ایالات متحده، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس و نمایندگان اتحادیه اروپا و به ریاست ایتالیا در جزیره زیبای سیسیل برگزار می‌شود.

نام سیسیل با مافیا و زیتون یکی شده است و حالا ترامپ بعد از دورِ خاورمیانه گَردی که داشته و قول و قرارهایی که به متحدان اسلحه به دستش داده،‌ قرار است در این جزیره مافیایی نگرانی‌های دنیا را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای پاسخ دهد.

 البته اگر آب و هوای مافیایی سیسیل بر گاو چران آمریکایی اثر کند بعید است ایالات متحده بر تعهد باراک اوباما، رییس جمهور پیشین در مورد تغییرات اقلیم پایبند بماند. برای ترامپ شاخه زیتون معنی ندارد.

دونالد توسک، رییس شورای اروپا، نشست گروه هفت را پرچالش‌ترین نشست این گروه در سال‌های اخیر عنوان کرده است. گری کوهن، مشاور اقتصادی کاخ سفید هم گفته است این نشست به بحث‌های جدی بر سر مسایل تجارت جهانی و تغییرات آب و هوا می‌انجامد.

فقط آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس جمهور تازه فرانسه امیدوارند بلکه بتوانند ترامپ را سر عقل بیاورند. بقیه چندان امیدی به این کار ندارند.

گری کوهن، رسما اعلام کرده است ایالات متحده تعهدی نسبت به آنچه که اوباما در کنفرانس تغییرات اقلیم پاریس در سال 2015 امضا کرده است ندارد.

به اعتقاد این مشاور اقتصادی ترامپ «ما می‌دانیم که آنچه که اوباما امضا کرده است اقتصاد ایالات متحده را زمین‌گیر خواهد کرد». بر اساس توافق پاریس، ‌ایالات متحده بایستی تا سال 2025، انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را 26 تا 28 درصد نسبت به سطح انتشارات سال 2005 کاهش دهد.

ترامپ تغییرات اقلیم را «فریب و دروغ» می‌داند. کوهن گفته است، ترامپ، تصمیم نهایی را بعد از برگشتن به خانه خواهد گرفت، ‌اما تاکید کرده است که برای ترامپ اولویت اول اقتصاد آمریکاست.

حتی اگر تصمیمی در شرف اتخاذ نباشد، باز هم اروپایی‌ها از سران خود انتظار دارند فشار بر ترامپ را برای پذیرش تعهد ایالات متحده افزایش دهند. قرار است ماکرون از پیمان پاریس دفاع کند. چشم‌ها همه به سوی دپلماسی فرانسوی دوخته شده است.

تلاش‌های اعضا جی هفت بر این قرار گرفته است که ترامپ را راضی به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و تکنولوژی‌های کاهنده سوخت‌های فسیلی کنند تا از این طریق به گسترش اشغال مد نظر ایالات متحده بیانجامد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن