نتایج توافق اخیر اوپک

صدوهفتاد و دومین نشست وزرای نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی در وین، پایتخت اتریش برگزار شد که تقریبا همگان از نتیجه آن باخبر بودند و بر تمدید کاهش تولید نفت توافق نظر داشتند.

طی این نشست، اعضای اوپک توافق کردند تا بار دیگر تولید خود را به مدت 9 ماه کاهش دهند. در این مدت، نیجریه و لیبی از طرح کاهش تولید معاف بوده و ایران نیز اجازه دارد تا سهم تولید خود را به میزان سابق افزایش دهد.

پیشتر، خالدالفالح وزیر انرژی عربستان در تعطیلات پایان هفته به این نکته اشاره کرده بود که براین باوریم توافق جدید با همین میزان کاهش و احتمال اضافه شدن یک یا دو تولیدکننده کوچک صورت گیرد. اضافه شدن این تولیدکنندگان کوچک (گینه استوایی به عنوان عضو جدید اوپک) حمایت روانی اندکی برای این توافق فراهم میکند اما احتمال تعادل میان عرضه و تقاضا را تغییر نخواهد داد. این نتیجه احتمال افزایش چند دلاری قیمتهای نفت را دربر خواهد داشت.

وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد که ترکمنستان و مصر که پیشتر قصد پیوستن به این توافق را داشتند، در حال حاضر سهمی در این مذاکرات نخواهند داشت.

تا پیش از نشست اخیر اوپک، این سازمان 13 عضو داشت که اعضای آن را کشورهای عربستان، عراق، ایران، امارات، کویت، الجزایر، قطر، ونزوئلا، اکوادور، نیجریه، لیبی، آنگولا و گابن تشکیل میدادند. در نوامبر 2016 اندونزی نیز به این مجموعه اضافه شد ولی از آنجایی که این کشور یک صادرکننده مطلق نفت محسوب نمیشود، عضویتش به حالت تعلیق درآمده است.

 به اعتقاد تحلیلگران حوزه انرژی، اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر 2016 که از اول ژانویه 2017 اجرایی شده است بیش از 100 در صد عمل کرده اند، این در حالی است که این میزان برای غیراوپکی ها به 50 درصد می رسد و کشورهای مانند قزاقستان، مکزیک و آذبایجان چندان به تعهد خود عمل نکرده اند.

 طی این نشست، وزیر انرژی عربستان اعلام نمود که  بازار شاهد عزم محکم و خلل ناپذیر اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان بوده است و سطح بالای پایبندی به توافق اوپک منعکس کننده این مساله است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. بر اساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن