لزوم افزایش ضریب امنیت در برق، قبل از توسعه

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر، ضمن تبیین استراتژیها و سیاستهای کلان ICT در این صنعت، امنیت اطلاعات را به عنوان زیربنای هرگونه اقدامات توسعه ای در این حوزه مورد تاکید قرار داد.

به گزارش انرژی امروز، رضائی در آیین گشایش ششمین گردهمایی تخصصی IT صنعت برق، استراتژیها و سیاستهای کلان صنعت برق کشور در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک را تشریح کرد.

وی نخستین محور سیاستهای کلان صنعت برق در این حوزه را ارتقاء سطح مدیریت و حاکمیت فن آوری اطلاعات عنوان و مدیریت بهینه، متمرکز و یکپارچه را از جمله استراتژیها برشمرد.

رضائی حوزه IT را پشتیبان اهداف و سیاستهای صنعت برق عنوان و بر لزوم همسوبودن فعالیتهای IT با اهداف، سیاستها و استراتژیهای کلان صنعت برق و انجام برنامه ریزیهای لازم در این خصوص تاکید کرد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر دومین محور را مدیریت بهینه منابع و اعتبارات حوزه فاوا در راستای اهداف و استراتژیهای صنعت برق برشمرد و در این ارتباط برپایی جلسات متمرکز از سوی دفتر فن آوری اطلاعات و آمار توانیر درخصوص نحوه تخصیص بودجه و اولویت بندی منابع را یادآور شد که باید ادامه یابد.

وی به کارگیری روشهای علمی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر امور فن آوری اطلاعات و ارتباطات و پرهیز از روزمره‌گی همچنین اقدام برای استانداردسازی نظامهای مدیریتی، ابزارها، زیرساختها و کاربردهای ICT را از دیگر استراتژیهای کلان صنعت برق در این حوزه معرفی کرد و افزود: «فعالیتهای حوزه IT بیشتر در قالب استفاده از توان پیمانکاران و تولیدکنندگان انجام می شود بنابراین لازم است از طریق ارایه آموزش، توان کارفرمایی همکاران و نظارت بر کار پیمانکاران را افزایش دهیم.»

وی معماری جامع اطلاعات و استانداردسازی اقلام داده ای صنعت برق را یکی دیگر از استراتژیهای کلان حوزه IT معرفی و از تلاش شرکتهای برق منطقه ای و توزیع نیروی برق کشور که در اجرای پایلوت و عملیاتی شدن معماری سازمانی در شرکتها همکاری لازم را داشتند، قدردانی و تشکر کرد.

رضائی استانداردسازی و استقرار سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه عمومی و اختصاصی صنعت برق، ایجاد سیستمهای یکپارچه و جامع برای بهره برداری، کنترل و نظارت در صنعت برق و کنترل داده های انبوه، ایجاد پایگاههای داده ملی و تخصصی در حوزه صنعت برق، استانداردسازی روشهای ارایه خدمات صنعت برق در کشور و تدوین نقشه راه و تهیه برنامه عملیاتی استقرار دولت الکترونیک در صنعت برق در چارچوب سند نقشه راه توسعه دولت الکترونیک را از دیگر استراتژیهای کلان صنعت برق در حوزه IT برشمرد و تعامل بین دستگاهی را برای عملیاتی شدن کامل دولت الکترونیک از ضروریات دانست و بر ارتقاء سطح تعاملات درون سازمانی و بین دستگاهی تاکید کرد.

وی ارتقاء سطح شفافیت و سلامت اداری و افزایش بهره وری فاوا با استفاده از توسعه و ارایه بهینه خدمات صنعت برق به ذینفعان به طور الکترونیکی و غیرحضوری و گسترش دولت الکترونیک را از دیگر محورها عنوان و از نصب نرم افزار مربوطه در شرکتهای زیرمجموعه صنعت برق خبر داد.

رضائی یکی دیگر از استراتژیهای کلان حوزه IT صنعت برق را توسعه شبکه فیبر نوری سراسری در راستای انتقال داده ها در صنعت برق و سازماندهی آن برای جداسازی داده های صنعتی و غیرصنعتی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود ذکر کرد و با اشاره به بالارفتن عمر این شبکه در کشور و عدم استفاده قابل قبول از ظرفیتهای موجود، از مدیران ذیربط شرکتها خواست همکاری لازم برای جداسازی داده های صنعتی و غیرصنعتی را انجام دهند.

وی محور بعدی را هوشمندسازی صنعت برق عنوان کرد که در ارتباط با مواردی چون بهره برداری از کنتورهای هوشمند، اتوماسیون پستها، ارتباطات صوتی و تصویری سریع، مطمئن و اقتصادی باید اجرا شود.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر ایجاد مراکز داده اختصاصی و امن و به اشتراک گذاری آنها در مناطق با حفظ موارد ایمنی، افزایش بهره وری شبکه داده صنعت برق و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در حوزه سرویسهای فنی و مخابراتی و شناسایی و تفکیک سرویسهای موجود در صنعت برق برای ارایه هرچه بهتر خدمات فاوا را از دیگر استراتژیهای کلان صنعت برق در این حوزه عنوان کرد.

وی یکی دیگر از محورها را ارتقاء سطح امنیت ICT صنعت برق در تمامی سطوح عنوان کرد که در این ارتباط اقدامات خوبی با همکاری دانشگاه‌ها در قالب پروژه های پایلوت انجام شد و فعالیت‌های مربوط به مناقصه آن در حال انجام است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر افزایش ضریب امنیت اطلاعات در حوزه های مختلف صنعت برق کشور را یکی دیگر از محورها عنوان و تاکید کرد: «تامین امنیت، پایه و اساس هر کار توسعه ای در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت برق است ابتدا باید امنیت را تامین و سپس برای توسعه اقدام کنیم.»

وی سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام اقدامات برای تامین و حفظ امنیت زیرساختی، منابع اطلاعاتی، سیستمها و ظرفیتهای موجود ICT صنعت برق، حمایت از تحقیق و توسعه و استفاده از ظرفیتهای متقابل صنعت و دانشگاه در زمینه ICT، توسعه و گسترش کاربردهای فن آوری اطلاعات و افزایش بهره وری منابع اطلاعاتی با استفاده از دستاوردهای به روز در جهت تحلیل داده ها، استفاده از روشهای جدید برای تحلیل داده ها و تبدیل آنها به دانش کاربردی قابل استفاده در مدیریت، طراحی و استقرار سیستمهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در جهت مدیریت هوشمند نوین و بهینه در صنعت و استفاده از روشهای به روز و کارآمد را از دیگر استراتژیها و سیاستهای کلان صنعت برق در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن