قرار بود افزایش قیمت بنزین، صرف اشتغال شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 گفت: بخشی از منابع مورد نیاز برای بسته اشتغالی که دولت در نظر گرفته است؛ قرار بود از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تامین شود که به دلیل مخالفت با افزایش قیمت بنزین باید جایگزینی برای آن پیدا کنیم.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره وضعیت بودجه 97 گفت: بودجه‌ای که امسال دولت نوشته، هم دارای نکات مثبت و هم نکات منفی است. نمی‌توان گفت که این بودجه همه‌جانبه منفی است.

وی در ادامه افزود: این بودجه دو منبع درآمدی مهم دارد که یکی نفت  و دیگری مالیات است. دولت امسال نفت را به دلیل اینکه امکان وصول درآمد بیشتر و تولید بیشتر وجود ندارد؛ رقم آن را بالا نبرده است. چنانچه همان دو میلیون و 400 بشکه ای که صادر می کند با همان نرخ 55 دلار در نظر گرفته است بر اساس آنکه امسال متوسط فروش برابر 52 دلار است. قیمت دلار هم سال گذشته 3300 در نظر گرفته شده بود برای بودجه سال آتی این رقم را 3500 تومان در نظر گرفته‌اند.

نقطه ضعف بودجه 97 هزینه های جاری است

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه «دولت در بخش مالیات هم دولت سقف آن را 20 هزار میلیارد تومان افزایش داده است»، تاکید کرد: نقطه ضعف بودجه 97 در هزینه‌های جاری است. دولت امسال این رقم را 20 هزار میلیارد افزایش داده است؛ چنانچه پارسال 252 هزار میلیارد در نظر گرفته اند و امسال بالغ بر 270 هزار میلیارد در نظر گرفته اند.

وی در ادامه افزود: اما نقاط مثبت بودجه را اگر بخواهیم برشمریم اولین موردش این است  که  دولت برای اشتغال، بسته 73 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است که این بسته می تواند تا حدود 1 میلیون شغل ایجاد کند.

تامین منابع بسته اشتغال از صندوق توسعه ملی

لاهوتی درباره منابع این بسته گفت: این مبلغ از بخش های مختلف تامین می شود. اول اینکه بخشی از این منبع  از صندوق توسعه تامین می شود؛ دوم بخشی از منابع بانک ها تامین می شود و سایر منابع هم در این زمینه تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: از دیگر موارد مثبت بودجه واگذاری پروژه های عمرانی است که دولت در بودجه سال 97، بودجه پروژه های عمرانی را از 71 هزار میلیارد تومان به 61 هزار میلیارد تومان رسانده است. در این بین تاکید را بر بخش خصوصی گذاشته است.

نماینده مردم لنگرود،با بیان اینکه «هدفمندی یارانه ها و یارانه نقدی درگیر تامین منابع بسته اشتغال نیست»، گفت: بخشی از تامین منابع از محل افزایش قیمت سوخت بوده ات؛ به این گونه که 17 هزار و400 میلیارد از این موضوع بوده است، 15 هزار میلیارد هم از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است و 6 هزار میلیارد بخش منبع اشتغال روستایی بوده است که 1.5 میلیارد آن برای سال آینده می ماند. 36 یا 37 هزار میلیارد هم بانک ها می گذارند که برابر 73 هزار میلیار شد.

با پول اندک دولت نمی توان پروژه های نیمه تمام را اجرایی کرد

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه «با مشارکت بخش خصوصی و بانک ها قرار است این پروژه ها اجرایی شود»، تاکید کرد: ما حدود 65 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام استانی و 6، 7 هزار میلیارد پروژه ملی نیمه تمام داریم که با پول محدود دولت امکان تحقق این موارد موجود نیست.

افزایش قیمت بنزین و کاهش افراد گیرنده یارانه نقدی؛ پر سر و صدا ترین مباحث بودجه است

وی در ادامه افزود: 2 موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و کاهش افراد گیرنده یارانه نقدی؛ پر سر و صدا ترین مباحث بودجه است که ما در تلاش هستیم در این زمینه تجدید نظر شود.

کاهش 20، 30 میلیونی یارانه بگیران، قرار است با توجه به دهک های پایین جمعیت انجام گیرد

لاهوتی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه در هر دو موضوع  باید تجدید نظر شود، تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها نیز به این شکل است که از 76 میلیون نفر قرار است این تعداد به 46 میلیون نفر برساند. کاهش 20، 30 میلیونی قرار است با توجه به دهک های پایین جمعیت انجام گیرد.

وی در ادامه افزود:قرار است دهک های پایین و متوسط جامعه گروه های هدف باقی بمانند. البته ما به دنبال تعدیل این موضوع هم هستیم تا به گونه ای شود که افرادی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در جامعه گرفتن یا نگرفتن این 45 هزار تومان اثری بر زندگی آنها نداشته باشد.

لایحه بودجه 97 از شفافیت کامل برخوردار است اما باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد

نماینده مردم لنگرود در واکنش به سخنان برخی نمایندگان درباره عدم شفافیت در بودجه و مصارف افزایش قیمت سوخت تصریح کرد: درآمدها و هزینه ها هر دو شفاف دارند. در بخش هزینه های بودجه یک بودجه جاری است که بالغ بر 270 هزار میلیارد است و بقیه موارد هم در بودجه آمده است.

وی در ادامه افزود: قطعا بودجه شفافیت لازم را دارد؛ البته در برخی موارد اختلاف نگاه وجود دارد و هدف از دادن لایحه بودجه از سوی دولت هم همین است. لایحه بودجه را به مجلس می دهند که تبادل نظر صورت گیرد. طبیعتا باید اصلاحاتی صورت گیرد و ما هم در کمیسیون همین رویه را در پیش گرفتیم و با دولت هم تبادل نظر داریم.

دغدغه ها و نگرانی های مردم را مورد توجه قرار می دهیم

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه دغدغه های عمومی بر سر قیمت بنزین و حامل های انرژی است، تصریح کرد: ما هم با وضعیت جامعه آشنا هستیم و هم دغدغه آنها را می دانیم. ما تلاشمان این است که هم بسته اشتغال،هم افزایش قیمت سوخت و هم سایر موارد را در نظر بگیریم تا بودجه ای قابل تخصیص اعتبار برای سال آینده بسته شود که هر کار باقی بماند خسران است.

وی در ادامه افزود: ما اصلاحاتی را روی بودجه انجام  می دهیم و به دنبال آن هستیم خواست و منافع مردم در آن رعایت شود.

افراطی در بودجه نویسی صورت نگرفته است

نماینده مردم لنگرود همچنین تاکید کرد: من در مجموع این بودجه نویسی را بهتر از دوره های قبل می بینم زیرا درباره پروژه های عمرانی راهکاری تعریف کرده اند که مزیت بزرگی است. البته به نظر می آید افراطی در بودجه نویسی صورت نگرفته است.

از 347 هزار میلیارد بودجه 96، 310 میلیارد آن تا پایان سال وصول می شود

وی در ادامه افزود: دولت می توانست در بخش درآمدی مبلغی را در نظر بگیرد و بگوید 450 هزار میلیارد می خواهم و معمولا هم رسم بودجه نویسی این بوده که دولت رقم بالایی را می نویسد و اعداد را بیشتر می گذارد تا اعتبارات بیشتری به میان باشد. امسال دولت صادقانه نوشته است و احتمالا گفته است چرا بیشتر بنویسم؛ چنانچه مثلا سال پیش 347 هزار میلیارد تومان نوشته شده بود که 310 هزار میلیارد پیش بینی ما از وصول بودجه تا پایان سال است.

عضو کمیسیون بودجه 97 در پایان گفت: البته نواقص و نقاط ضعف بودجه هم وجود دارد که بخشی از آن به ویژه در هزینه های جاری اجتناب ناپذیر است زیرا مثلا باید افزایش حقوق را در نظر داشته باشیم. طبیعتا بحث تورم و هزینه های جاری به خودی خود بر بودجه اثر دارد،البته دولت شاید می توانست تدبیری کند و این ارقام را  کوچک تر کند و به نظر من این 24 هزار میلیارد را می توان کوچک تر کرد و در جلسات کمیسیون تلفیق پیگیر آن هستیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن