مدیریت صنعت نفت باید درون‌بخشی باشد

رئیس اسبق صندوق های بازنشستگی وزارت نفت معتقد است، مدیران صنعت نفت باید از بدنه همین صنعت انتخاب شوند و آموزش حین کار ببینند.

علی محمدی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص نحوه مدیریت و انتخاب مدیران در وزارت نفت گفت: از ابتدا به این صورت بوده است که مدیر صنعت نفت از خود این صنعت متولد می شد و هیچ کس فی البداهه پست نمی گرفت و باید مسیری طی می شد تا به پست و مقام مدیریتی برسد.

وی با اشاره به گذشته نیز خاطر نشان کرد: این موضوع به امروز و فردا مربوط نیست، بلکه قبل  و بعد از انقلاب هم افراد فنی و عملیاتی بودند که برای پست های مدیریتی ستادی انتخاب می شدند. البته این انتخاب ها بی علت نبود؛ بنا بر این بود، افرادی که در سمت و پست های مدیریتی قرار می گیرند، تجربه کارهای فنی و عملیاتی را داشته باشند تا بهتر بتوانند مسائل را درک کنند.

رئیس اسبق صندوق های بازنشستگی صنعت نفت، اشاره ای به دوران کاری خود داشت و گفت: در زمانی که من شروع به کار کرده بودم، مدیر اداری ستاد، شخصی انتخاب شده بود که در مدیریت های پالایش کار کرده بود. همچنین اعضای هیات مدیره نفت در اویل انقلاب، افراد فنی و باتجربه‌ای بودند که مسائل و مشکلات کارکنان، برایشان ملموس بود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر، تجربه این افراد در سال هایی است که کار کرده و  با همه مشکلات این صنعت آشنا شده اند. چنین فرد باتجربه ای، مسائل را دیده و با آنها آشنا است و برای آنها راهکار دارد. لذا من معتقدم، همیشه بدنه صنعت نفت خود مدیرپرور است.

از دیدگاه محمدی، در حال حاضر افراد شایسته و لایق در بدنه صنعت نفت برای پست های مدیریتی وجود دارد که علاوه بر تجربه، از تخصص،علم، آگاهی و شناخت این صنعت نیز برخوردارند. لذا مدیریت صنعت نفت باید درون بخشی باشد. البته آموزش حین کار نیز نباید نادیده گرفته شود.

رئیس اسبق صندوق بازنشستگی وزات نفت با اشاره به دوران کاری خود تصریح کرد: من خود در بدو ورود به بدنه وزارت نفت، دو سال کارآموزی کردم و میزی نداشتم و در کنار دیگران کار یاد می گرفتم. سپس از پایین ترین کار فنی قدم به قدم رو به جلو آمدیم. مسیری که در این راه طی می شد، تجربه و اساس و پایه یک فرد را می ساخت.

وی خاطر نشان کرد: آن زمان افراد برای کسب تجربه طی دوره های کوتاه 10 روزه از طرف وزارتخانه به ژاپن می رفتند و آموزش می دیدند و بر می گشتند. در واقع بدنه، نیرو را تربیت می کرد و برای آن برنامه داشت. فرد می دانست در طول سال چه دوره هایی را باید بگذراند و علاوه بر حوزه کاری خودش، باید با حوزه های دیگر و مرتبط به کار خودش نیز آشنا شود.

بهانه تراشی نکنیم؛ از تجربیات بازنشسته ها استفاده کنیم

محمدی در خصوص به کارگیری مدیران بازنشسته صنعت نفت اظهار کرد: صنعت نفت، جوری افراد را پرورش می دهد که یک تعصب عجیبی به کار دارند و تک تک بازنشسته ها علاقه مند هستند بدون هیچ چشم داشتی تجربیات خودشان را به سایر کارکنان انتقال دهند.

وی با بیان اینکه حتی قرار بر این شد از این افراد در صنعت نفت استفاده شود، اما عملیاتی نشد، گفت: در انتقال تجربه باید از بازنشسته ها استفاده کرد.

رئیس اسبق صندوق بازنشستگی تصریح کرد: می توان از این مدیران و بازنشستگان باسابقه به عنوان مشاور یا در دانشگاه ها استفاده کرد و از تجربیات آنها بهره برد.

محمدی با اشاره به قانون منع بکارگیری بازنشستگان خاطر نشان کرد: در قانونی که بازگشت بازنشسته را منع کرده است، یک استثنا وجود دارد. در این استثنا آمده است در صورتی که دارای شرایطی باشد، می توان قرارداد ساعتی منعقد کرد و تدریس نیز به سن و سال کاری ندارد و اگر بهانه تراشی نکنیم، می توانیم از این تجربیات انباشته شده، استفاده بهینه کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن