خدمه نجات‌یافته نفتکش ایرانی به خشکی می‌رسند؟

سانچی، نفتکش ایرانی ساعت 20 شب گذشته در مسیر کره جنوبی، در دریای چین دچار حادثه و منفجر شد، در پی این حادثه 32 خدمه کشتی که 30 نفر از آن ها ایرانی بودند، مفقود شدند. درصورت داشتن فرصت برای نجات، اگر خدمه با قایق نجات به سمت خشکی حرکت کرده باشند، احتمال دارد تا کنون به خشکی رسیده باشند.

به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، یک فرد مطلع از قوانین و استانداردها و عرف های رده بندی و بیمه، درمورد علت احتمالی بروز حادثه، گفت: نمی توان به راحتی در این باره سخن گفت؛ باید شرایط را در آن زمان و موقعیت سنجید؛ خواهش می کنم در اظهار نظرهایمان مراقبت کنیم تا به امید خدا ضمن نجات خدمه، زیان کشور هم جبران شود.

به گفته وی، پرسنل نفتکش های ایرانی و کارکنان شرکت ملی نفتکش ایران با توجه به حساسیت شغلی، زبده و حرفه ای هستند و در بالاترین سطح آموزش دیده‌اند؛ همچنین الزامات ایمنی انواع و اقسام شناورهای دریایی در کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی به صورت کامل آورده شده است؛ شناورها با اعمال این استانداردها در نهایت با دریافت گواهینامه‌های رده‌بندی و قانونی و همچنین مهر و امضای نقشه کنترل ایمنی و آتش کشتی، با قوانین و مقررات بین‌المللی حاکم منطبق می شوند.

بر اساس رژیم بین المللی تضمین ایمنی در دریا، تمام نفتکش‌ها و شناورهای ایرانی و سایر شناورهای ناوگان ایران، گواهینامه مذکور را دریافت می‌کنند، در غیر این صورت، به هیچ وجه نمی توانند اجازه خروج از بنادر ایران را بگیرند و اجازه ورود به سایر بنادر را هم نخواهند داشت. 

در چنین شرایطی، تنها حوادث سهمگین که غیرقابل پیش‌بینی هستند و در قوانین و مقررات نیز کشتی برای مقابله با آنها آماده نیست؛ می تواند منجر به بروز حادثه و انفجار کشتی شود. چنانچه در زمان جنگ نیز هنگام اصابت بمب و … قوانین ایمنی، پیش گیرنده نبودند. عوامل بسیاری ممکن است موجب انفجار نفتکش شود.

شناورها چگونه ار حضور یکدیگر مطلع می شوند؟

اما شناورها چگونه ار حضور یکدیگر مطلع می شوند؟ شناورها برای اطلاع از حضور سایر شناورها و رصد آنها، از تجهیزات و تکنولوژی های نوینی بهره می برند و هنگام مه و در فضاهای مختلف از این سیستم برای در تماس بودن و مدیریت یکدیگر استفاده می کنند. 

بر اساس شواهد، حادثه نفتکش ایرانی، غیرقابل پیش بینی بوده است. به گفته برخی کارشناسان حوزه ایمنی دریا، شرکت ملی نفتکش ایران تمام الزامات قانونی را رعایت می کند، بالاترین حد استاندارد را در این بخش دارد و خدمه نفتکش های ایرانی نیز جزو توانمندترین ها در جهان هستند.

هنگام بروز حادثه، کاپیتان کشتی، پس از ارزیابی شدت حادثه وقتی راهی نباشد، اعلام ترک کشتی می دهد و خدمه به سرعت کشتی را ترک می کنند. 

اگر خدمه توانسته باشند از تجهیزات نجات استفاده کنند، به احتمال بسیار زیاد زنده هستند. بر اساس کنوانسیون STCW، نیروهای بسیار ماهری در نفتکش ها به کار گرفته می شوند که طبق استانداردهای سختگیرانه بین المللی آموزش دیدند و تایید شدند؛ اگر خدمه فرصت ابتکار عمل داشته باشند، صلاحیتشان به گونه ای هست که نجات پیدا کنند. 

قایق نجات برای حرکت با سرعت 6گره به مدت 24 ساعت سوخت دارد؛ اما با این سرعت  24 ساعته حرکت نمی کند. بنابراین، می تواند حدود یک هفته در دریا بماند. در چنین شرایطی اگر خدمه نفتکش به سمت خشکی رفته باشند، به راحتی می توانند 60 مایل (فاصله تا خشکی) را طی کنند و تاکنون رسیده باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن