دونرخی کردن قیمت سوخت منتفی است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: 2 نرخی شدن قیمت سوخت و سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت منتفی است. مجلس به طور کلی افزایش قیمت حامل های انرژی را رد می کند.

سید علی ادیانی راد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره 2 نرخی شدن قیمت سوخت و سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت گفت: اساسا این موضوع منتفی است. به طور کلی افزایش قیمت حامل های انرژی در مجلس رد شده است به عبارتی کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس آن را رد کرد و به نظر می رسد صحن علنی مجلس نیز با این پیشنهاد مخالفت می کند.

اگر دولت با شیب ملایم قیمت سوخت را افزایش داده بودالان قیمت بنزین 1500 تومان بود

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت سوخت آن هم به طور ناگهانی به میزان 50 درصد در بعد اقتصادی آثار و عوارض خودش را دارد. 5 سال است که آقای روحانی، رییس جمهوری در راس هیات وزیران قرار دارد و این افزایش قیمت باید در طول 5 سال انجام می گرفت. به عبارتی ظرف این 5 سال اگر سالی 10 درصد به قیمت سوخت اضافه می شد الان به همین 50 درصد رسیده بوده ایم و  شوک اقتصادی که بر اساس افزایش قیمت ناگهانی قیمت بنزین در لایحه 97 پیش می آید و موجب افزایش قیمت ناگهانی سایر کالاها می شود هم به وجود نمی آمد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شاید این شوک دقیقا به  میزان 50 درصد افزایش قیمت سایر کالاها نباشد، تصریح کرد: اما هر اتفاقی که با آن روبرو خواهیم بود نشان از افزایش قیمت ناگهانی دیگر کالاها و خدماتی که مردم با آن سر وکار دارند، خواهد بود. به عبارتی پیامد اقتصادی مثبتی در پس اجرای این تصمیم وجود ندارد.

بند الف تبصره 18 بودجه 97 هم در کمیسیون انرژی و هم کمیسون تلفیق رد شده است

وی در ادامه افزود: تبصره 18 بودجه 97 که بند الف آن دلالت بر افزایش قیمت حاملهای انرژی دارد و پیش بینی کرده است که درآمدی برابر 17 هزار و 400 میلیارد تومان از آن  برای دولت حاصل می شود و در کنار آن حذف حدود 33 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی مطرح شده بود که کمیسیون انرژی مجلس به آن رای نداد و در کمیسیون تلفیق نیز به این مورد رای ندادند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه احتمالا صحن علنی مجلس نیز به این افزایش قیمت رای نمی دهند، تصریح کرد: دلیل این موضوع واضح است دولت محترم در سنوات گذشته هم می توانست این افزایش قیمت حامل های انرژی را در پیش بگیرند؛ به گفته خود دولتی ها با شیب ملایم پیش می رفتند. اگر این کار را می کرد الان به همین رقم می رسید؛ به ویژه اینکه مجلس نیز به این موضوع تاکید کرده است.

وی در ادامه افزود: بحث 2 نرخی شدن، سهمیه بندی و راه اندازی کارت سوخت موضوعیت ندارد؛ اگرچه مجلس به حذف کار سوخت رای نداد بلکه رای مجلس ابقای کارت سوخت بود. الان هم کارت سوخت موجود است اما به دلیل اینکه الان نیازی به استفاده تک تک افراد نیست؛ افرادی که از سوخت استفاده می کنند فعلا از کارت سوخت استفاده نمی کنند و در جایگاه ها کارت وجود دارد و از آن استفاده می کنند.

در شرایط فعلی معتقد به افزایش قیمت نیستیم دولت باید در برنامه پنجم قیمت حامل های انرژی را افزایش می داد

نماینده  مردم سوادکو در مجلس درباره برنامه ریزی برای افزایش قیمت حامل های انرژی در راستای تحقق اهداف برنامه های توسعه ای و رسیدن قیمت آن به 95 درصد فوب خلیج فارس گفت: ما در شرایط فعلی معتقد به افزایش قیمت نیستیم. یکی از عواملی که به دولت اجازه داده شده که  قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و بحث رساندن قیمت به 95 درصد فوب خلیج فارس موضوعی است که در برنامه پنجم توسعه مطرح شده است. آن روزی که دولت باید به آن دست می یافت، سال 94 بود که یک سال هم این برنامه تمدید شد و شش ساله شد. دولت تا پایان سال 95 فرصت داشت قیمت حامل های انرژی را بالا ببرد.

وی در ادامه افزود: دولت به هر دلیل در بازه زمانی مذکور چنین کاری نکرد؛ شاید یکی از دلایلش انتخابات ریاست جمهوری بوده است که تصورشان این بود که اگر حامل های انرژی را گران کنند، شاید پایگاه رای یا سازمان رایشان بهم بریزد برای همین با وجود اینکه به پولش نیاز داشتند و قانون به آنها اجازه داده بود وبا وجود پیگیری مجلس برای اجرای آن، چنین کاری نکردند. الان به یکباره گرفتن چنین تصمیمی و افزایش 50 درصدی سوخت و سایر حامل های اقتصادی از منطق اقتصادی قابل قبولی برخوردار نیست.

افزایش قیمت 50 درصدی سوخت پیوست اغنایی و استدلالی ندارد

ادیانی با بیان اینکه در افزایش قیمت چنین مواردی باید پیوست اغنایی و استدلالی برای توجیه افکار عمومی و چرایی موضوع برای نمایندگان وجود داشته باشد، تصریح کرد: این نوع پیشنهاد فاقد چنین پیوست هایی است.

وی در واکنش به اینکه دولت 100 درصد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت را برای بسته اشتغالزایی در بودجه در نظر گرفته است، تصریح کرد: ما نباید منابع غیرقابل وصول را حتی به بهانه واژه های زیبا و جذابی مانند اشتغال پیش بینی کنیم.

افزایش 50 درصدی سوخت اشتعالزایی به بهانه اشتغالزایی است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت  قطعا این حدس را می زد که مجلس چنین افزایش قیمتی  را جرح و تعدیل کند و یا اساسا زیر بار آن نرود لذا به بهانه اشتغال نباید چنین افزایش قیمتی را در نظر می گرفتند.  افزایش 50 درصدی قیمت سوخت به هر بهانه ای نوعی اشتعالزایی است نه اشتغالزایی.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن