گره مطالبات معوق این بار باز می‌شود؟

اولین جلسه کمیته مشترک با حضور نمایندگان شرکت های اصلی و اعضای انجمن  ها، برای تهیه راهکار فوری هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش انرژی امروز، آبان ماه امسال بود که دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با «انرژی امروز» از مطالبات معوق شرکت های سازنده و بحرانی که با آن مواجه شده اند، سخن گفت. مطالباتی که اگر پرداخت شود، چرخ اقتصاد داخلی به چرخش در می آید و رونق می گیرد.

روح الله آهنگران، از شرکت های تابعه وزارت نفت، درخواست وصول مطالبات شرکت های سازنده داخلی را داشت و به «انرژی امروز» گفت: معضل اصلی که هم حوزه کارفرمایی را خیلی آزار می‌دهد و هم وضعیت شرکت‌های سازنده داخلی را به حالت بحران تبدیل کرده است، بحث مطالبات است. دغدغه‌ای که هم آقای زنگنه دارد و هم مدیران ستادی و هم مدیران عملیات با آن درگیر هستند.

آهنگران زمان پاس شدن یک فاکتور شرکت‌های سازنده داخلی از سوی شرکت های تابع نفت را حداقل ۹ ماه عنوان کرد و درخواست داشت برای معضل  وصول مطالبات شرکت های سازنده داخلی،راهکاری عملیاتی ترتیب داده شود، چرا که در غیر این صورت، سازنده‌های داخلی با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شوند و یکی پس از دیگری از گردونه رقابت خارج می‌شوند و شرکت‌های خارجی با اعتباری که از سوی دولت‌ها و موسساتشان دریافت می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی این جای خالی را پر کنند.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران بحث مطالبات و یکسان‌سازی شرکت‌های ایرانی با خارجی از خواسته‌های شرکت‌های سازنده داخلی دانست و گفت: اگر این دو مقوله مرتفع شود، ما به‌راحتی می‌توانیم با شرکت‌های خارجی بین‌المللی رقابت کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های قبلی وزیر نفت در حمایت از سازندگان تجهیزات نفت تاکید کرد: حتی خود آقای زنگنه بارها در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده است که شرایط شرکت های ایرانی با خارجی برابر نیست. ولی متاسفانه قوانین به نحوی طراحی شده و مجریان آن را اجرا می‌کنند که نگاه حمایت از ساخت داخل در آن دیده نمی‌شود.

ارسال دو نامه محرمانه انجمن به وزرای نفت و صنایع

این موارد در حالی مطرح بود که انجمن ها برای رفع مشکلات مطالبات معوق، نامه ای محرمانه به وزیر صنعت و معدن و تجارت و همچنین وزیر نفت نوشتند و  شرایط و مشکلات تولید کنندگان داخلی را با هدف اخذ دستور تسهیل تولیدات داخلی عنوان کردند.

این نامه در پی افزایش فشار از سوی سازمان هایی نظیر بیمه و مالیات و در کنار آن مطالبات معوق شده کارفرمایان دولتی و پیمانکاران در صنعت نفت،تهیه و به وزرای نفت و صنایع ارسال شده بود.

در پی این نامه، رئیس هیات مدیره `استصنا` در نامه های جداگانه موضوعات و دغدغه های اعضای انجمن را نیز بهمراه عواقب و پیامدهای آن به اطلاع وزای صنایع و نفت رساند.

به طوری که ، وزیر نفت در کمترین زمان ممکن  ` معاونت امور مهندسی ، پژوهش و فناوری ` را بعنوان نماینده خود جهت مذاکره با انجمن ها و تهیه گزارشات با موضوع مطالبات معوق و تدوین راهکار برای برون رفت از این مشکلی که موجب بحرانی شدن وضعیت شرکت های عضو شده است، انتخاب کرد.

اولین جلسه 20 دی ماه

با پیگیری های انجام شده، تشکیل کمیته مشترک نیز در برنامه معاونت مهندسی، پژوهش و فناروری قرار گرفت تا در صدد رفع این معضل برآیند. پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی با بدنه نفت و پیگیریهای انجام شده، حبیب الله بیطرف معاون وزیر نفت مامور تشکیل کمیته ای باحضور نمایندگان انجمن های بخش خصوصی،حفاری،اپک، انجمن نفت و … شد تا نسبت به تهیه گزارش میزان بدهی و راهکار تسویه آنها با لحاظ کردن مدت زمان بدهی و اولویت شرکت های بحرانی اقدام کند.

گفتنی است اولین جلسه این کمیته با حضور نمایندگان شرکت های اصلی و اعضای این انجمن ها، برای تهیه راهکار فوری که قرار بود فردا برگزار شود؛ به هفته آیند موکول شد.

نمایندگان انجمن ها امیدوارند با پیگیری های صورت گرفت بتواننده یک برنامه عملیاتی با حداقل زمان ممکن تهیه کنند تا بتوانند،نسبت به جریان افتادن پرداخت مطالبات معوق و کمک به کار آفرینان عضو در ماههای پایانی سال بخش قابل توجه ای را ساماندهی کنند.

قرار است در این جلسه، چهار شرکت اصلی میزان بدهی خود را به پیمانکاران و سازندگان که بصورت مستقیم و یا با واسطه را استخراج و با مشارکت انجمن و تعیین شاخص های اولویت و اهمیت نسبت به پرداخت ها به نحوه مطلوب اقدام شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن