خانم لگار پاسخ دهد تیم اقتصادی دولت استعفا دهد بنزین هرقیمتی شود؛ به ضرر مردم است

یک عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اظهار کرد: تا کنون همواره دولت مردان بار اشتباهات خود را بر دوش مردم منتقل کردند و اکنون نیز دولت هر تصمیمی برای گران کردن قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی بگیرد یا تن به کسری بودجه دهد، به هر حال مردم متضرر می شوند.

محمد قلی یوسفی در گفتگو با خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی بهترین بهانه برای تاجران و دلالان در کشور ما که کشوری تاجرمنش است، به شمار می رود، گفت: مسوولان یا خود را به ناآگاهی زدند یا می دانند که اشتباه می کنند.

اعتراض مردم نشان دهنده میزان فقر و بیکاری در کشور است

وی با اشاره به اینکه برای بررسی اقتصاد باید دید در چه جامعه ای زندگی می کنیم؛ مشکلات آن چیست و تبعات این سیاست ها چه خواهد بود، گفت: از یک سو، دولت با مشکل جدی مواجه است و کمبود درآمد دارد و به دنبال کسب درآمد است. از طرفی نیز دولت مردان در سال های مختلف سیاست های غلطی را دنبال کردند و اکنون این اشتباهات خودش را نشان می دهد؛ مشکلات به صورت تجمعی انباشته شده است و به دنبال هر مطلبی نارضایتی مردم بروز می کند و این مساله، نشان دهنده فقر، بیکاری و عمق مشکلاتی است که در کشور وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی درمورد تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین و پیشنهاد بالابردن 50 درصدی قیمت بنزین که رد شد، گفت: بدیهی است که افزایش قیمت حامل های انرژی موجب فقر، بیکاری و فشار بر اقتصاد می شود. عدم افزایش قیمت هم کسری بودجه را در پی دارد. این هم جزو سایر مشکلات کشور است که در آن باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد؛ اما مساله این است که دونرخی هیچگاه جواب نداده و منجر به بروکراسی و فساد می شود و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست اما باید دید دولت چه راهی را انتخاب می کند. مردم چیزی نمی توانند بگویند.

یوسفی اظهار کرد: دولت‌ها همواره عادت دارد که مشکلات و ندانم کاری خود را بر مردم تحمیل کنند؛ اکنون این موضوع هم یکی از کارهایی است که دولت باید دنبال کند. از نظر مردم فرقی ندارد دولت کدام راه را انتخاب می کند چراکه هر دو تصمیم، به مردم لطمه می زند؛ فرقی نمی کند دولت کسری بودجه داشته باشد یا قیمت حامل های انرژی را بالا ببرد.

مقایسه قیمت بنزین و برق در ایران با سایر کشورهای اروپایی و عربی، شگر دولت است

وی در پاسخ به این پرسش که، دولت مردان همواره قیمت بنزین با نرخ برق را با قیمت این حامل های انرژی در کشورهای اروپایی و خاورمیانه مقایسه می کنند اما اقتصاد و میزان درآمد افراد در سایر کشورها را نمی بینند، آیا بهتر نیست که اقتصاد ایران را با اقتصاد اروپا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم، گفت: چرا، باید اقتصاد را درنظر گیریم اما دولتمردان سعی می کنند سیاست های خود را توجیه کنند؛ اگر این را نگویند، چه بگویند؟ بگویند می خواهیم قیمت ها را افزایش دهیم که به شما فشار وارد شود؟ این شگردی است که دولت مردان طی سال های مختلف اتخاذ کردند. از سال های بعد از جنگ مشکلات کنونی وجود داشته است؛ فقر و بیکاری و مشکلات عدیده بیکاری، همه نشان دهنده فشاری است که بر مردم وارد می شود بنابراین مساله اساسی این است که کدام بخش اقتصاد ایران با اقتصاد اروپا یا سایر کشورها مطاقبت دارد که قیمت بنزین را با آن ها مقایسه کنیم؟ ما باید متناسب با شرایط خود تصمیم بگیریم الان هم دولت هر تصمیمی که بگیرد به ضرر ملت است.

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی درمورد بهترین نظام متعادل سازی قیمت ها پس از اخذ تصمیماتی چون تثبیت قیمت ها، سپس هدفمندی یارانه ها و … چیست، گفت: بهترین راه این است که دولت در قیمت گذاری مداخله نکند و اجازه دهد مکانیزم بازار تصمیم بگیرد؛ این اساس کار است اما اکنون وضعیت بسیار بسیار حساسیت برانگیز و بحران اقتصادی ایجاد شده است؛ دولت هر کاری که کند به ضرر مردم است؛ هیچ راهی هم ندارد.

بحران اقتصادی گریبانگیر کشور شده است

یوسفی افزود: باید سال ها قبل چاره اندیشی و متناسب با تحولات بین المللی فاصله بین قیمت ها در سطح جهانی کم می شد. نرخ ارز واقعی می شد و قیمت ها سامان پیدا می کردند؛ علامت لازم به فعالان اقتصادی داده می شد و بر مبنای آن تصمیم گیری صورت می گرفت اما متاسفانه طی سال های مختلف هیچگونه کاری صورت نگرفته و اکنون با اقتصادی روبرو هستیم که بحران بسیار جدی و هر کاری کنند تبعات نامطلوبی روی مردم دارد. باید دولت مردان بنشینند فکر کنند کدام یک اثر کمتری روی مردم دارد و همان کار را انجام دهند.

مردم امیدی به اصلاحات ندارند

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که دولت چه کار باید انجام دهد، گفت: کارهایی که تا به حال انجام دادند، انجام ندهند، اقداماتی که تا کنون انجام دادند، واقعا دردناک و تاسف بار است؛ مشکلی که در کشور وجود دارد این است که دولت مردان باور نمی کنند اشتباه کردند؛ وقتی مسوولین جریانات اخیر را می بینند می گویند چطور می شود ملتی که عاشق ما بوده، در مقابل ما ایستاده است. یعنی گویا واقعا توهم در دولتمردان وجود دارد و فکر می کنند عقل کل و خیرخواه مردم هستند؛ مردم عاشقشان هستند و سیاست هایشان را تحسین می کنند درحالی که برای مردم مهم نیست چه کسی در راس کار است؛ زندگی و آینده فرزندانشان مهم است که می بینند تیره و تار می شود؛ آینده روشنی را تصور نمی کنند و با این وضعیتی که پیش آمده قطعا مردم فشار زیادی را می بینند و امیدی ندارند که اصلاحاتی صورت گیرد.

یوسفی در پاسخ  این پرسش که آیا به نظر شما چه دولت اصولگرا و چه دولت امید از توان لازم برای بودجه نویسی برخوردار بودند؟، گفت: نمی فهمم آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان از کره دیگری آمدند یا از نظر نفع بری و رانت جویی و ایجاد تبعیض و قدرت طلبی تفاوت دارند؟ هیچ کدام متاسفانه برای منافع ملت رقابت نمی کنند بلکه در جهت اهداف خود گام برمی دارند. بنابراین در سیاست های اصلاح طلبان و اصولگراها  تفاوتی نمی بینیم و تنها کاری که می کنند، این است که فشارها را بر مردم وارد کنند و بر موج اعتراضات مردم سوار شوند؛ تاسف بار است اما باید توجه داشت که مردم این موضوع را به هیچ عنوان نمی پذیرند چرا که برای آن ها مهم نیست که اصلاح طلب باشید یا اصولگرا، آنچه مهم هست این است که آینده روشنی برای فرزندانشان و نظام شفاف وجود داشته باشد و آزادی مدنی در جامعه تقویت شود تا بر اساس آن بتوانند رفتار مسوولین را ببینند، قانون حاکم و جلوی نا به سامانی ها گرفته شود.

یوسفی ادامه داد: چنین شرایطی را نمی بینیم، علت هم این است که کسانی که بر سر کار می آیند یا نمی دانند که نمی دانند یا می دانند که نمی دانند، هر دو برای کشور خسارت بار و به اقتصاد کشور لطمه زده است. اصلاح این وضعیت هم زمان بر است و به این راحتی ها امکان پذیر نیست؛ بحران عمیق تر می شود و اصلاح شرایط سهت تر.

وی با تاکید بر اینکه بودجه تصویری از اقتصاد را ارائه می کند، تصریح کرد: بودجه نشان می دهد که درآمدهای دولت و مخارج دولت چگونه است؛ ذینفعان و نان‌خوران دولت چه کسانی هستند و این منابع از کجا باید تامین شود؛ تجربه سال های مختلف ایران نشان داده است که دولت مردان ندانم کاری های خود، اشتباهات، خلاف‌کاری‌ها و سیاست های نادرست و رانت ها وفسادی که در سیستم اداری ایجاد می شود، را جزو هزینه های خود در بودجه می آورند و بر ملت فشار وارد می کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اظهار کرد: درست مانند لایحه بودجه 97 ملت را از طریق فروش اوراق مشارکت و اوراق قرضه، مالیات ها، عوارض و افزایش نرخ ارز و … بدهکار می کنند. هم نسل حاضر و هم نسل آینده را بدهکار می کنند و از این طریق سعی می کنند اشتباهاتی که خودشان ایجاد کردند را پوشش دهند. با نگاهی به بودجه می بینید میزان هزینه های غیر مولد برای ساماندهی زمان زیادی را می طلبد و دولت نمی تواند آن ها را نادیده بگیرد و باید تامین هزینه کند.

یوسفی تاکید کرد: درآمدهای دولت دراختیارش نیست بنابراین با شرایطی روبرو هستیم که هزینه های تولیدی و عمرانی که به فعالیت های تولیدی کمک می کند روز به روز کمتر می شود و هزینه های جاری رو به افزایش است که به معنای افزایش رفاه مردم و دستمزد حقوق بگیران نیست؛ متاسفانه اگر به عنوان نمونه حقوق اساتید دانشگاه را درنظر بگیریم می بینیم که از حقوق اساتید دانشگاه فقیرترین کشورها هم کمتر و این مساله برای مسوولین شرم آور است. حقوق اساتید ایران حدود 25 درصد از حقوق اساتید هند و حدود 15 درصد از حقوق اساتید بنگلادش کمتر است؛ حال حقوق سایر افراد چون کشاورزان و کاگران را حساب کنید که شرایط بدتری دارند و این ها همه نتیجه سیاست های غلطی است که دولت مردان دنبال کردند و نمی دانند که چرا این اتفاقات افتاده است یا خود را به ناآگاهی می زنند. به هر حال اجحافی که به ملت وارد می شود این است که مسوولین اشتباهاتی را انجام می دهند و این اشتباهات را به گردن مردم می گذارند بدون دورنمایی مبنی بر بهبود شرایط .

چرا بنزین همه چیز را با خود گران می کند؟

وی درمورد علت تاثیرگذاری شدید قیمت بنزین و افزایش آن بر گران شدن سایر اقلام و کالاها در کشور گفت: کشور ما یک کشور تاجرمنش است؛ مصرف و زندگی ما بر مبنای تجارت می گذرد و ما یک کشور مصرفی هستیم نه یک کشور تولیدی. کشاورزی مان به دلیل مشکلاتی چون کمبودآب، خشکسالی ها، کمبود منابع، نبودن امکانات، عدم تخصیص اعتبار و حتی تخصیص نادرست یارانه ها، مشکلات واردات ناسالم، واردات ارزان، رقابت ناسالم و هزاران دلیل دیگر گرفتار عدم تمایل به تولید، شده است. بنابراین تجار و کسانی که به نوعی به فعالیت های خدماتی و دلالی مشغول هستند، به دنبال نفع بردن از افزایش قیمت ها هستند. متاسفانه اینگونه نیست که بگوییم سرمایه گذاری در گذشته صورت گرفته و اکنون اگر تولید کننده کالا را نفروشد ضرر می کند؛ تولید نیست، تجارت است؛ تاجر شرایط را می بیند و افزایش قیمت حامل های انرژی بهانه خوبی برای افزایش قیمت است.

دلار و بنزین، افشاگران تورم

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اظهار کرد: دو شاخص در ایران برخلاف سایر کشورها، آثار تورمی را به خوبی نشان می دهد؛ یکی نرخ دلار است و دیگری نرخ حامل های انرژی است. اینها هردو نشان دهنده افزایش تورم در کشور است و هردو نیز باعث افزایش قیمت ها در کشور می شود.

یوسفی با اشاره به چشم انداز ارزش ریال با توجه به افزایش قیمت دلار، درمورد توان دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار گفت: دولت خودش این کار را می کند؛ راهی غیر از این نیست؛ دولت با فروش اوراق مشارکت و اوراق قرضه، نسل های آینده را هم بدهکارمی کند چراکه بدون این که درآمد داشته باشد، بودجه را درنظر می گیرد. در این شرایط ارزش پول ملی از هم کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: طی سال های مختلف در پی سیاست های نادرست، تولید رشد نکرده و اتکا کشور بر تجارت است، قیمت پول ملی روز به روز پایین می آید بنابراین تقاضا برای ارز خارجی افزایش می یابد و به دلیل خروج ارز از کشور، عرضه ریال زیاد شده و قیمت آن پایین می آید؛ وقتی دلار بیش از 4000 تومان شده است و به این معنا است که یک وارد کننده برای خرید یک دلار نسبت به مدتی قبل که دلار 3300 تومان بود، باید هزار تومان پول بشتری بپردازد. هر چه حجم پول بیشتر شود هم ارزش ریال کم می شود.

تیم اقتصادی دولت استعفا دهد

این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اظهار کرد: به نظرم تیم اقتصادی دولت باید استعفا دهد از مشاور رییس جمهوری تا تمام تیم اقتصادی دولت همه به ضرر ملت کار کردند و باید پاسخگو باشند؛ اگر نمی توانند، کنار بروند.

یوسفی با اشاره به چاپ بیشتر پول در کشور در سال های اخیر گفت: متاسفانه با وجود ظاهر دولت که باید شفاف عمل کند، تجربه نشان داده که به صورت بسیار غیر شفاف پول چاپ می کند. با نگاهی به گزارش های بانک مرکزی می بینیم که از سال 1392 تا 94، 90 درصد پول چاپ شده است و این به معنی چاپ آرام آرام پول بدون اعلام است. البته یکی از دلایلی که اعلام نمی کند این است که تصمیم گیران اقتصادی کشور از صندوق بین المللی پول مشاوره می گیرند و از آنجا که چاپ پول در سیاست های بین المللی پول قابل قبول نیست، دولت برای پرهیز از بزرگ نمایی مسایل، در سکوت پول را چاپ می کند.

وی یادآور شد: وقتی دولت مردان و تیم اقتصادی کشور قادر به تشخیص مشکل اقتصادی کشور نیستند، به طریق اولی، IMFF هم نمی تواند مشکل ایران را تشخیص دهد. خانم لگار باید بداند که نمی تواند آز آنجا، برای روستاهای ایران تصمیم بگیرد و پیشنهاد دهد؛ درواقع پیشنهادات اعلام شده منجر به بحران اقتصادی در ایران شده است.

این اقتصاددان، خاطرنشان کرد: خانم لگار باید پاسخگو باشد و متوجه شوند که در ارائه مشورت به تیم اقتصادی ایران جانب احتیاط را رعایت کنند، احتیاطی که متاسفانه نشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن