تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت

ساعتی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بر اساس آن، 9 ماه تمدید مصوبه قبلی یعنی کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای نفت، تصویب شد، اعضای اوپک و غیر اوپک برای دومین بار در 6 ماه گذشته گردهم آمدند و بار دیگر کاهش 600 هزار بشکه‌ای کاهش تولید نفت غیراوپکی‌ها را همسو با توافق اوپک تمدید کردند.

روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه ساعتی پس از تمدید کاهش تولید یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای اعضای اوپک، غیراوپکی‌ها نیز کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت را تمدید کردند. ساعتی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بر اساس آن، 9 ماه تمدید مصوبه قبلی یعنی کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای نفت، تصویب شد، اعضای اوپک و غیر اوپک برای دومین بار در 6 ماه گذشته گردهم آمدند و بار دیگر کاهش 600 هزار بشکه‌ای کاهش تولید نفت غیراوپکی‌ها را همسو با توافق اوپک تمدید کردند.

 اعضای غیراوپک که شامل 11 کشور از جمله روسیه، قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، مکزیک و غیره می‌شوند به گواه آمار و ارقام چندان به توافق ماه دسامبر با اوپک متعهد نبوده‌اند، آمارها حکایت از موفقیت 50 درصدی آنان دارد که در مقابل تعهد بیش از صد درصدی اعضای اوپک بسیار اندک است.  روسیه به تنهایی کاهش 300 هزار بشکه در روز از تولید غیراوپکی‌ها را به عهده گرفته بود، با این حال انتظار می‌رفت کشورهایی مانند مکزیک، قزاقستان و جمهوری آذربایجان با تمدید توافق درصد موفقیت توافق را نسبت به 6 ماه گذشته افزایش دهند. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک تصمیم گرفتند توافق تثبیت سقف تولید نفت را تا ۹ ماه دیگر نیز تمدید کنند.به دنبال مذاکرات میان کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک و کشورهای صادرکننده غیرعضو آن به منظور پیشگیری از کاهش قیمت‌ها در سه ماهه اول سال آینده میلادی، اوپک روز پنجشنبه چهارم خرداد، توافق تثبیت سقف تولید نفت را تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کرد. کاهش تولیدات نفتی از سوی اوپک کمک کرد تا قیمت نفت در سال‌جاری به 50 دلار به ازای هر بشکه برسد که به افزایش درآمد چندین کشور تولیدکننده نفت منجر شده است. اعضای اوپک، روسیه و دیگر کشورهای صادرکننده نفت که عضو آن سازمان نیستند سال گذشته توافق کردند به منظور تقویت قیمت‌ها، سطح تولید خود را از اول ژانویه ۲۰۱۷ به مدت شش ماه مجموعاً به میزان ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. هر چند اجرای توافق مذکور تا حدی به تقویت قیمت‌ها کمک کرد، اما بالا ماندن میزان ذخایر نفت در سراسر جهان و همچنین افزایش تولید برخی کشورهایی که در توافق شرکت نکردند، مانند ایالات متحده امریکا، منجر به افت مجدد بهای نفت در بازار شد.

افزایش قیمت نفت در روزهای آینده

وزیر نفت از افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: پول تمامی محموله‌های صادراتی نفت ایران، به کشور برمی‌گردد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه شامگاه پنجشنبه چهارم خردادماه پس از پایان صد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دومین نشست مشترک اوپک و غیراوپک گفت: فردی از من پرسید، اگر به شما بگویند که باید تولید خود را کاهش دهید، چه‌کار می‌کنید؟ گفتم، چه کسی جرأت دارد به ما بگوید تولید خود را کم کنید. مگر کسی در اوپک می‌تواند به ما دستور دهد تولید را کم کنید؟ مگر اینکه تفاهم کنیم و بر مبنای اراده خودمان باشد که به آن وفادار هم هستیم.  وزیر نفت تأکید کرد: کسی جرأت نمی‌کند به ما بگوید تولید خود را کم کنید، ما قوی، مقتدر و سربلندیم و امروز از همیشه مقتدرتر هستیم.

زنگنه در وین درباره تأثیر توافق اوپک روی تولید نفت ایران گفته است: تولید نفت ایران  روی همان

8 3 میلیون بشکه ‌در روز ثابت می‌ماند و این توافق تأثیری در آن ندارد.

زنگنه اظهار داشت: این دوره در شرایطی به پایان می‌رسد که بسیاری از مشکلات وزارت نفت حل شده است، البته نمی‌توان گفت که همه مشکلات حل شده است، اما ما مسائل زیادی داشتیم که بسیاری از آنها برطرف شده است. وزیر نفت درباره واکنش بازار به تصمیم نشست ۱۷۲ اوپک گفت: واکنش بازار نفت تا اندازه‌ای مرا شگفت‌زده کرد و شاهد افت قیمت‌ها بودیم؛ در حالی که نباید فضای بازار این گونه پیش می‌رفت، اما امیدواریم در روزهای آینده با توجه به مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مطرح شده در کنار اراده اعضای اوپک که تاکنون هم به معرض نمایش گذاشته شده است، قیمت‌ها اصلاح شود و بر اساس انتظاری که داشتیم، روند افزایشی در پیش گیرد.

زنگنه ادامه داد: کشورهای غیر عضو اوپک هم در توافق کاهش عرضه، همراهی خوبی داشتند، شاید نخستین بار در تاریخ اوپک است که مراعات اعضا تا این اندازه خوب بوده است و کاهش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک بیش از تصور من بود.

وی درباره میزان پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۹۵) اظهار کرد: میزان پایبندی اعضای اوپک نزدیک صد درصد و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، بالای ۹۰ درصد بوده است. وزیر نفت درباره اینکه آیا تداوم این روند می‌تواند قیمت نفت را در سطوح ۵۵ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه حفظ کند، تصریح کرد: نمی‌توان این موضوع را قطعی گفت، ما بر مبنای تحلیل‌ها و وضع بازار نفت، تصمیم‌ها را اتخاذ می‌کنیم؛ اما مسائل روانی و موضوعات ناشناخته هم است که برخی مواقع شرایط را تغییر می‌دهد؛ اما بر اساس قاعده این تصمیم اوپک باید قیمت نفت را به سمت اصلاح ببرد.

پیش‌بینی بهای نفت در ماه‌های آتی

قیمت نفت پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید محدودیت تولید برای یک دوره 9ماهه دیگر کاهش یافت، اما برخی تحلیلگران بین‌المللی نرخ‌های بالاتری را در ماه‌های آتی برای طلای سیاه پیش‌بینی می‌کنند.

در چنین شرایطی قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته است، اما شماری از تحلیلگران اقتصادی به رشد دوباره بهای نفت در بازار امیدوارند. «حلیمه کرافت» مدیر اجرایی و رئیس بین‌المللی بخش راهبردهای کالایی در مؤسسه مالی کانادا (آر.بی.سی)، به شبکه خبری «سی.ان.بی.سی» امریکا پیش‌بینی کرد قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال‌جاری میلادی (پاییز امسال) به 61 دلار برای هر بشکه برسد.به نوشته تارنمای شبکه سی.ان.بی.سی امریکا، رئیس پژوهشکده نفت مؤسسه تحلیلی «کرنراستون» نیز تأکید کرد که با وجود افزایش عرضه امریکا، لیبی و عراق، قیمت‌ها در نهایت بالاتر می‌رود. «مایک راتمن» گفت: هنگامی که شما همه چیز را کنار هم بگذارید، واقعیت این است که اوپک از ماه نوامبر گذشته (آذرماه پارسال) یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز از عرضه به بازاری که حجم آن 45 میلیون بشکه در ماه است، کم کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن