رعایت الزامات HSE باید همگانی شود

مهمترین مبحث در بخش HSE، عمومی کردن فرهنگ رعایت الزامات ایمنی در انجام فعالیت‌های اجرایی و بهره‌برداری از تاسیسات است.

به گزارش انرژی امروز، محمدرضا یوسفی‌پور، رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران در همایش HSE شرکت گاز استان خراسان شمالی که با حضور مدیران، مسئولین و کارشناسان حوزه پدافند غیرعامل و پیمانکاران این شرکت در سالن آمفی تئاتر پتروشیمی شهر بجنورد برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق، اظهار کرد: از این رو، بایستی با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در حوزه آموزش و توجه ویژه به کارکنان و متولیان HSE در سازمان ها، بصورت اساسی در راستای کاهش مخاطرات و ریسک اقدام کرد.

یوسفی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کشور ایران بزرگترین ذخایر گاز در جهان را به خود اختصاص داده که مدنظر قرار دادن حجم مصرف گاز در کشور، رعایت فرهنگ ایمنی را به عنوان الزامی برای تمام افراد تبدیل کرده است.

وی افزود: در صورتی که الزامات ایمنی که همه موظف به رعایت آن هستند، با کوچکترین سهل‌انگاری و بی‌دقتی مواجه شود، ممکن است از بُعد جانی و مالی خسارات جبران‌ناپذیری را به صنعت وارد سازد.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: بروز حوادث به ما هشدارمی دهد در زمان انجام کار، ایمنی باید سرلوحه قرار گیرد، بنابراین هر واحدی باید به فراخور کاری که انجام می دهد، الزامات ایمنی را رعایت کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: نمی‌توان شبکه گذاری، انشعاب گذاری، لوله کشی، علمک، کنتور، رگلاتور و… نصب کرد، اما ایمنی را در نظر نگرفت؛ از این رو، اگر فرهنگ ایمنی در همه بخش ها توسعه پیدا کند، قطعاً بسیاری از حوادثی که عامل آن انسان و خطاهای انسانی است، حذف خواهند شد.

یوسفی‌پور در پایان با اشاره به انسجام و همبستگی کارکنان شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: سومین مرتبه است که به این استان سفر می‌کنم و استعدادهای بسیار خوبی را در این شرکت شاهد هستم؛ هم از این رو است که کارهای شرکت گاز در این چند سال اخیر مثال زدنی است و باید قدر این موقعیت را دانست.

در ادامه این مراسم، حسن‌رضا میربلوکی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به فلسفه HSE مبنی بر به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط، تأمین ایمنی همه جانبه کلیه کارکنان و همکاران سازمان، به صفر رساندن حوادث و آسیب ها از طریق حذف شرایط ناایمن و ارتقای سلامت افراد در کلیه سطوح سازمان، اظهار داشت: امروزه نگاه به HSE، نگاهی تحت یک نگرش مدیریتی واحد مبنی بر مشارکت عمومی تک تک افراد مرتبط با این مقوله است که انتظار می رود با توجه بیش از پیش تمامی کارکنان، شاهد تداوم روز های بدون حادثه در شرکت گاز استان باشیم .

این مقام مسئول افزود: پیمانکاران به عنوان بازوان پرتوان شرکت گاز باید با در نظر گرفتن و رعایت استاندارها از عیوب و نواقص قبلی درس گرفته و آنها را تجزیه و تحلیل و سپس در رفع آنها گام بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله نیروی انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه هر شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین اصل در تمامی سطوح اجرایی، توجه به نیروی انسانی به عنوان عمل کننده در سازمان و ایجاد انگیزش آنان در قبال امور محوله است و سازمانی که موفق به ایجاد انگیزش درونی در کارکنان شود، قطعاً در نیل به اهداف خود موفق خواهد بود.

در این همایش، محمد پناهی‌نژاد رئیس امور HSE و پدافندغیر عامل شرکت گاز استان خراسان شمالی نیز ضمن ارائه گزارش کاملی از عملکرد این امور اظهار داشت: همه تلاش و هدف امور HSE طی سال گذشته، ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سیستماتیک در تبیین تأثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بوده؛ بنابراین از این طریق، نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را بطور نظام‌مند مورد ارزیابی قرار داده و روش‌های مبتنی بر پیشگیری از حوادث را ارائه کرده ایم.

وی با تاکید براهمیت ایمنی در گاز بیان داشت: هرچند گاز طبیعی تبدیل به خادمی بزرگ و حیاتی برای جامعه ما شده، اما در صورت عدم رعایت اصول HSE، این مساله می تواند بحران های بزرگی را بوجود آورد.

پناهی نژاد گفت: هیچکدام از ما و علی الخصوص پیمانکاران نباید دقت را فدای سرعت کنند؛ بلکه بایستی امورات محوله را به نحو احسن با رعایت اصول مربوطه به انجام رسانند.

گفتنی است، تقدیر از پیمانکاران و ناظران نمونه در رعایت الزامات HSE و آموزش نیروها در زمینه مسائل HSE، بخش دیگری از این همایش بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن