انسداد کریدورهای شهر تبریز با بلندمرتبهسازی
مدیرکل محیط زیست آذربایجانشرقی گفت: دلایل عمده آلودگی هوای تبریز شرایط توپوگرافی، گسترش و تنوع صنایع بزرگ و کوچک، توسعه شهری و جمعیتی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی،کمبود سرانه فضای سبز و تردد ۹۰۰ هزار خودرو است.
حمید قاسمی در نشست تخصصی مدیران رسانههای گروهی استان در خصوص مدیریت آلودگی هوا اظهار داشت: امروز میخواهیم وضعیت آلودگی شهر تبریز را بیان کرده و چارهای اندیشیده شود.
وی تصریح کرد: مدیران واحدهای صنعتی استان حاضر هستند و اقدامات زیست محیطی انجام داده و گزارش خواهند داد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجانشرقی ادامه داد: خواستار این هستیم که رسانهها به مناسبت هوای پاک کمک کنند تا در رابطه با پاک نگه داشتن هوا فرهنگسازی شود.
قاسمی گفت: دلایل عمده مشکل هوای تبریز، شرایط توپوگرافی،گسترش و تنوع صنایع بزرگ و کوچک، توسعه شهری و جمعیتی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی،کمبود سرانه فضای و تردد ۹۰۰ هزار خودرو است.
وی تاکید کرد: عمده دلایل تشدید آلودگی هوا،کمبود فضای سبز، عدم وجود راهکار مناسب برای خارج کردن خودروهای کاربراتوری و گازوئیلی است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: در رابطه با بنزین یورو ۴ کارهای خوبی انجام گرفته و پالایشگاه تبریز از سال ۹۳ قرار بر توزیع این نوع بنزین را داشت که اولویت کلانشهر تبریز بعد از تهران، توزیع این بنزین است.
وی ادامه داد: انسداد کریدورهای شهر تبریز با بلندمرتبهسازی، تخریب مراتع و پوشش گیاهی، تغییرات اقلیمی و افزایش بازده دمایی دیگر معضلات آلودگی هواست.
قاسمی اذعان داشت: استقرار واحدهای بزرگ صنعتی در حاشیه تبریز و وجود واحدهای غیرمجاز در محدوده شهر تبریز، عدم مدیریت تقاضای سفر از دیگر موضوعات زیست محیطی است.
وی ابراز کرد: براساس آخرین مطالعات آلایندگی شهر تبریز، ۷۴ درصد آلودگی هوای شهر تبریز تردد خودرو، ۲۱ درصد صنایع و معادن همچنین پنج درصد تجاری است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجانشرقی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل، ۲۲ درصد وسایل نقلیه فرسوده است، گفت: اتوبوسهای درون شهری ۸۷۲ دستگاه است که طبق آمار سن ۲۶۷ از آنها بیش از ۱۰ سال است، تاکسیها ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه هستند که حدود یک سوم آنها دارای سن بیش از ۱۰ سال هستند.
قاسمی اضافه کرد: در سالجاری ۲۵۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ توزیع شده است و خوشبختانه تا پارسال بنزین کم گوگرد بود و آخرین آمار شرکت فرآوردههای نفتی،گستره تولیدی بنزین برمبنای توزیع کیفیت بالاست.
وی با اشاره به اینکه عمدهترین منابع آلودگی صنایع بزرگ در غرب تبریز است که همه به دلایل نوع سوخت مصرفی است، گفت: در این راستا مهمترین اقدام انجام یافته، تغییر سوخت مازوت نیروگاه، نصب فیلترهای کنترلکننده، نصب سیستم آنلاین، تغییر فرآیندههای دارای ظرفیت بالا به محصولات جانبی، اخذ استانداردهای زیست محیطی و سرانه فضایی، است.
وی به ارائه راهکارها برای نجات محیط زیست پرداخت و افزود: افزایش سرانه فضای سبز در حاشیه جنوبی، تخصیص اعتبار تسریع در اجرای طرح مترو و مواردی از این قبیل است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجانشرقی ادامه داد: عمده مشکلات زیست محیطی زبالهسوزی نیز هست که با همراهی شهرداری با این موضوع برخورد میشود.