صنعت در ایران بیشتر نیاز به رانت دارد تا پژوهش بیش از نیاز کشور دانشگاه تاسیس شده است

دکتر شهریار عامری استاد دانشگاه و دبیر کنفرانس نگهداشت انرژی (Itec) در گفت وگو با خبرنگار «انرژی امروز» درباره ارتباط صنعت با دانشگاه و جایگاه پژوهش در ایران صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، دکتر عامری در پاسخ به «نحوه ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه انرژی و چالش های پیش روی آن» عنوان کرد: رابطه صنعت و دانشگاه دارای مشکلات بنیادی است. بطورکلی در جاهایی از دنیا که پژوهش مورد نیاز صنعت را دانشگاه ها تامین می کنند، صنعت بطور واقعی خصوصی است و باید برای بقا خود درحال پیشرفت دائم باشد. این درحالیست که صنعت در ایران یا دولتی یا شبح دولتی و در بهترین صورت خصولتی است، در نتیجه برای موفق شدن بیشتر نیاز به رانت دارد تا پژوهش.

وی در ادامه افزود: دومین مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه، دولت است. دولت در همه امور این مملکت دخالت می کند و هرسال یک لیستی از پژوهش های سفارشی تهیه می کند و مثلا از دانشگاه ها می خواهد که پژوهش کنند. نتیجه این پژوهش ها اسناد قطور و گاهی کم قطری است که در کتابخانه ها خاک می خورند و گاهی حتی در اختیار خود دانشگاهیان قرار نمی گیرند تا برای پژوهش های بی مصرف بعدی استفاده شوند. دولت از این راه خوراک برای گرفتن گرنت اساتید و فارغ التحصیل شدن دانشجویان فراهم می کند و صدای اعتراض دانشگاهیان را خاموش می کند. موضوع اصلی اینجاست که پژوهش سفارشی و آن هم سفارش دولت از عجایب دنیاست که فقط در این سرزمین عجایب ایران به وقوع می پیوندد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست اظهار کرد: سومین مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه ها، دانشگاه ها هستند. اخیرا حتما شما هم آمارهایی را دیده اید که در مدت زمامداری دولت های نهم و دهم چندین برابر کل سال های تاریخ ایران دانشگاه درست شد! این دانشگاه ها در حقیقت برای ایجاد کار درست شده اند.

دکتر عامری در پاسخ به سوال خبرنگار «انرژی امروز مبنی بر تاثیرگذاری پایان نامه ها و مقالات علمی ارائه شده بر صنعت و انرژی کشور» گفت: یکی از دانشجویان من می گفت: در دانشگاه ها به ما اژدهاکشی یاد می دهند و چون بعد از فارغ التحصیلی اژدهایی برای کشتن پیدا نمی کنیم، ما هم به طریق اولی به بعدی ها اژدهاکشی درس می دهیم. این را می گویند چرخه تولید اشتغال! دانشگاه ها، حتی آنهایی که خیلی درجه یک و خوب هستند هم به تدریج و در اثر سال ها بی حاصلی و دوری از تولید واقعی علم و صنعت در ایران، رو به تولید مقالات بی ارزش و در بهترین وجه پژوهش های مورد نیاز در کشورهای ژاپن، آلمان و آمریکا آورده اند.

دکتر عامری با بیان اینکه این مقالات و پژوهش ها طبیعتا به هیچ عنوان بدرد صنعت ابتدایی و عقب مانده ما نمی خورد افزود: از طرف دیگر صنعت نیز به خاطر سطحی و تئوریتیکال بودن این پژوهش ها از آنها استقبالی نمی کند و در نتیجه این تعامل سازنده! همه از دانشگاه و دولت و صنعت به هم بی اعتقاد و بی اعتماد شده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن