تشکیل کمیته بررسی وضعیت بازار نفت در اوپک

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: باید کمیته ای برای بررسی وضعیت بازار عرضه و تقاضا وجود داشت چرا که نیاز است که تصمیم گیری دقیق تری در خصوص مدیریت عرضه صورت بگیرد.

محمدعلی خطیبی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز انرژی امروز درباره نشست اخیر اوپک گفت: نمی توانیم بازار را در این 9 ماه به حال خود رها کنیم، بلکه باید بازار را زیر  نظر داشته باشیم و چنانچه نیازی به تصمیم جدیدی باشد، با توجه به شرایط تصمیمات جدیدی نیز گرفته شود.

او در ادامه افزود: باید برای حفظ تعادل و ثبات بازار وضعیت تولید و عرضه را بررسی کرد و حتی شاید لازم باشد که طی برنامه های یک ماهه، دو ماهه و حتی سه ماهه بر اساس این ارزیابی ها تصمیمات جدیدی گرفته شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه «پتانسیل های زیادی برای افزایش تولید و عرضه وجود دارد»، گفت: ممکن است این سهمیه بندی و کاهش از سوی اوپک ها وهم غیر اوپکی ها صورت بگیرد؛ در واقع این امکان وجود دارد که به این توافق پایبند نباشند.

او با بیان این مطلب که به بازار نفت خوشبین نیستم، اظهار کرد: ممکن است کشورهایی که با اوپک همراه نیستند افزایش تولید داشته باشند و در نتیجه جو بازار را به هم بزنند.

خطیبی با تاکید بر اینکه «باید کمیته ای برای بررسی وضعیت بازار عرضه و تقاضا وجود داشته باشد»، تصریح کرد: انتظار می رفت که تصمیم گیری دقیق تری در خصوص ارزیابی بازار نفت صورت می گرفت؛ چرا که در مدیریت عرضه نمی توان بازار را نه ماه به حال خود رها کرد و نیاز به گردهمایی دوباره اعضا و تصمیم گیری های دوباره همواره وجود دارد و به طور قطع این امر مغفول واقع شده است.

اودر پاسخ به این سوال که «آیا کاهش عرضه اعضای اوپک، به نفع نفت شیل آمریکا خواهد بود؟ »،گفت: مدیریت عرضه همین است با علم به اینکه ممکن است تبعاتی داشته باشد و به نفع عده ای از رقبا تمام شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه «به هرحال افت و خیز قیمت ها به سود عده ای و در نهایت ضرر عده دیگر خواهد بود»، گفت: قیمت نفت شیل در برخی مواقع ممکن است اقتصادی و برخی مواقع نیز غیر اقتصادی باشد و اینجاست که این تصمیم اقتصادی و وجود آن کمیته مفید خواهد بود.

او با اشاره به اینکه «ما نیز باید مانند دیگر اعضا در چارچوب سهمیه خود نفت تولید کنیم»، گفت: ما در نشست قبلی نیز دارای سهمیه شده ایم و سهمیه ما 3 میلیون و 790هزار بشکه بوده است و مثل نیجریه و لیبی آزادی عمل نگرفتیم.

خطیبی اظهار کرد: زنگنه اعلام کرده بود که سهمیه تولید کمتر از جهار میلیون بشکه را نخواهم پذیرفت؛ اما در نشست اوپک با آن موافقت نشد و بالاخره زنگنه پذیرفت که ما نیز مثل دیگر کشورها سهمیه بندی اعلام شده را رعایت کنیم و آزادی عملی که مورد انتظارش بود را نتوانست در اوپک جا بیندازد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن