40 نیروگاه بدون گاز ماندند

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از افتتاح نیروگاه های حرارتی در استانهای کرمان، یزد لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی در دهه فجر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی و افتتاح ۱۱۹۵ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در دهه فجر  صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، محسن طرزطلب بعد از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به کرمان اظهار کرد : در روزهای پیش رو واحد بخار نیروگاه تابان در یزد واحد بخار نیروگاه چادرملو با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

 وی تصریح کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان کرمان واحد بخار نیروگاه سمنگان با ظرفیتی بالغ بر ۴۹۲ مگاوات واحد بخار نیروگاه گل‌گهر در سیرجان با ظرفیت ۳۲۰ مگاوات افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به افتتاح واحد بخار نیروگاه تابان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات یادآور شد: در دهه فجر کلنگ نیروگاه ارس توربین کلاسF زده می شود. این پروژه از اعتبار چینی بهره می‌برد و انتظار می رود که بتوان فاینانس مربوطه را در ۶ ماهه اول سال آتی تامین کرد. مقرر است تا هفته آینده تفاهم نامه مالی این پروژه بین ایران و چین امضا شود.

طرزطلب با اشاره به اینکه سیاست گذاری کلی وزارت نیرو استفاده از توان داخل در حوزه نیروگاه های کلاس F است، گفت: در پروژه نیروگاه عرب علاوه بر قرارداد epc قرارداد شروع زودهنگام نیز با شرکت پیمانکار منعقد شده و بدین ترتیب سرمایه‌گذار قبل از گشایش ال سی کار را شروع می کند.

وی اظهار کرد: منطقه ارس منطقه آزاد است و انتظار می رود با احداث نیروگاه به توسعه تجاری و صنعتی خوبی دست یابیم و امید است با آمدن این نیروگاه به مدار زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه و در نهایت اشتغال زایی و جذب نیروی متخصص فراهم شود .

طرزطلب یادآور شد که برای هر بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی نیاز به ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین با اشاره به مشکل گشایش ال سی برای نیروگاه لرستان گفت: مشکل گشایش اعتبار اخیراً حل شده و پروژه فعال شده است بنابراین در دهه فجر کار اجرایی آن از سر گرفته خواهد شد. امیدواریم اواخر سال آینده بخش گاز نیروگاه وارد مدار شود. صندوق توسعه ملی ۷۰ تا ۸۵ درصد اعتبار را تامین می کند و ما متعهد به خرید برق این نیروگاه هستیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی همچنین با اشاره به گشایش ال سی نیروگاه چابهار از آغاز عملیات اجرایی آن در دهه فجر خبر داد. بدین ترتیب تا کنون ظرفیت ۱۷۸۰ مگاوات نیروگاه نیز تکمیل شده است.

یونیت در مرحله صدور ضمانت نامه پرداخت

طرز طلب همچنین با اشاره به پروژه یونیت نیز گفت: این پروژه اولین طرح سرمایه گذاری در صنعت برق است که با سرمایه خارجی صورت می پذیرد. این پروژه فراز و نشیب‌های بسیاری داشت، اکنون کاران پیش میرود و امیدوارم تا پایان سال عملیات اجرایی را آغاز کنیم. این پروژه در مرحله صدور ضمانتنامه پرداخت توسط وزارت اقتصاد است.

کاهش ۶۰ درصدی گازرسانی به نیروگاه ها در روزهای سرد اخیر ۴۰ نیروگاه بی گاز ماندند

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در مورد گازرسانی به نیروگاه ها نیز با تاکید بر اینکه تا قبل از سرد شدن هوا ۹۲ درصد نیاز سوخت نیروگاه ها از طریق گاز تامین می‌شد، گفت: پیش از این روزانه ۱۷۵ میلیون لیتر گاز تحویل نیروگاه ها داده می شد اما پس از سرد شدن هوا در پنج روز اخیر گازرسانی به نیروگاه ها به حدود ۷۰ میلیون لیتر رسید.

طرزطلب ادامه داد:  بنابراین مجبور شدیم از گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت نیروگاه استفاده کنیم. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تلاش خود را برای تامین سوخت نیروگاهها انجام می دهد اما بارها هم گفتیم که مصرف سوخت مایع هم به نیروگاه ها فشار می آورد و هم آنها را مستهلک می کند.

وی افزود: برای سوخت تحویلی بسیار هزینه می‌کنیم تا بتوانیم آلایندگی را کنترل کنیم اما همه چی دست ما نیست. در این روز ها مجبور شدیم از سوخت مایع استفاده کنیم. روز گذشته ۲۰ نیروگاه از ۷۵ نیروگاه از گاز برخوردار شدند؛ ۴۰ نیروگاه اصلاً  دریافت نکردند و ۱۵ نیروگاه مقدار کمی گاز تحویل گرفتند. 

میزان مصرف آب در نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به خبرنگار 《انرژی امروز》 درمورد میزان مصرف آب در نیروگاهها و تبدیل برج های تر به خشک گفت: به هر ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ۵ لیتر بر ثانیه آب مصرف می شود. در همدان اقدام به تبدیل برج تر به خشک در نیروگاه کردیم که موجب صرفه جویی ۸۳ درصدی آب در یکی از واحدهای نیروگاهی شد.

طرزطلب افزود: برای تبدیل برج تر به خشک در واحد دوم این نیروگاه نیز مناقصه برگزار کردیم؛ امیدواریم میزان مصرف آب در نیروگاه شهید مفتح در سال آینده کاهش یابد دو واحد دیگر می ماند که برای آنها نیز این کار را انجام دهیم.

وی گفت: در صدد این تا برای کولینگ نیروگاه اصفهان نیز از برج خشک استفاده کنیم چرا که این کار باعث صرفه جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب میشود مجوز های لازم را نیز برای این کار گرفتیم و مقرر است ظرف مدت ۱۸ ماه سیستم تر را به سیستم خشک تبدیل کنیم

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه های برق حرارتی یادآور شد که به سمت کاهش مصرف آب در نیروگاه ها از طریق تغییر سیستم کولینگ و بهره مندی از پساب میرویم.

طرزطلب تصریح کرد: برای تبدیل برج طرح به خشک در نیروگاه همدان ۱۳۰ میلیارد تومان و در نیروگاه اصفهان ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

کاهش۳۰۰۰ مگاواتی امکان بهره برداری از نیروگاه های برق آبی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این شرکت در راستای تامین برق در پی که تابستان سال آینده گفت: با توجه به کاهش شدید بارش ها در سال آبی جاری پیش بینی می شود که در تابستان سال آینده حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار مگاوات کمتر بتوانیم از نیروگاه های برق آبی بهره ببریم با این حال بنا داریم تا ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی را تا تابستان سال آینده در حوزه حرارتی وارد مدار کنیم بلکه بخشی از کمبود جبران شود.

طرزطلب همچنین با تاکید بر برنامه های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی، ادامه داد: امیدواریم شاهد مدیریت مصرف از سوی مردم باشیم تا از صرف هزینه های هزاران میلیاردی برای پوشش ۲۵۰ تا ۳۰۰ ساعت پیک مصرف برق جلوگیری شود.

نیروگاههای ری و زاهدان نوسازی میشوند

وی با اشاره به طرح بازسازی نیروگاه های قدیمی نیست با اشاره به تلاش برای نوسازی نیروگاه ری و زاهدان گفت: در صدد نوسازی نیروگاه ری هستیم و برای این کار با شرکت های ژاپنی صحبت کردیم.  البته اگر  تحقق خط اعتبار ژاپنی زمان زیادی به طول بیانجامد برنامه دیگری برای احداث نیروگاههای جدید در دستور کار داریم با این حال انتظار می رود تا دو ماه آینده اعتباری آپن گشایش یابد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهار کرد: برای نوسازی نیروگاه ری همچنین مقرر است از وام جایکا ژاپن با بهره پایین استفاده کنیم. از سوی دیگر تلاش می شود تا چهار واحد نیروگاهی جدید در نیروگاه زاهدان احداث و ۱۶۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شود. اخیراً ۷۰ میلیون یورو اعتبار نیست برای این موضوع در نظر گرفته شده تا ۴ واحد جدید ۴۰ مگابایتی وارد مدار شوند.

طرزطلب با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل وام جایکا برای دو پروژه مذکور در نظر گرفته شده است گفت: درصددیم تا نیروگاه‌های نکا، رامین بندرعباس شهید مفتح و شهید رجایی را نوسازی کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن