پرونده سانچی روی میز مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ده کشور منتخب و مقایسه آن با ایران پرداخته است.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی جزئیاتی از سانحه نفتکش سانچی و بررسی جنبه‌های فنی و مالی سانحه پرداخته است .

این گزارش می‌افزاید؛ نفتکش سانچی یکی از نفتکش‌های سوئزمکس شرکت نفتکش جمهوری اسلامی ایران در 14 ژانویه (24 دی‌ماه 1396) در آب‌های چین شرقی به‌دلیل تصادم با کشتی سی.اف. کریستال هنگ‌کنگ و انفجار غرق شد.

این سانحه در ابعاد جغرافیایی، مالی – جانی و فنی قابل بررسی است.

به‌لحاظ جغرافیایی، آمارهای منتشره نشان می‌دهد منطقه‌ای که سانحه مذکور رخ داده است، یکی از پرترددترین و پرریسک‌ترین مناطق دریانوردی جهان است. به‌نحوی که در سال 2016 و دوره زمانی 2007 – 2016 به‌ترتیب 40 و 7 32 درصد سوانح دریایی در این منطقه رخ داده است.

بررسی جنبه مالی – جانی نیز حاکی از آن است که در این سانحه دریایی، خسارت مالی – جانی حدود110 میلیون دلار (50 میلیون دلار بدنه نفتکش و 60 میلیون دلار محموله) و از دست دادن 32 خدمه بوده است. از آنجایی که نحوه معامله شرکت ملی نفت با خریدار محموله (شرکت هانوا – توتال) به‌صورت فوب بوده است، لذا شرکت ملی نفت می‌تواند مبلغ مربوط به ارزش محموله را از خریدار دریافت کند.

همچنین، نفتکش سانچی دارای بیمه بدنه و P&amp.I کامل بوده است، لذا خسارات مربوط به بدنه کشتی، خدمه و محیط‌ زیست از این محل قابل تأمین است. البته در دریافت خسارت‌ها احتمالاً مشکلاتی به‌دلیل متعدد بودن بیمه‌گرها و نقل و انتقالات بانکی می‌تواند ایجاد شود.

از بُعد فنی، اگرچه تشخیص دلیل دقیق این رخداد با بررسی جعبه سیاه دو کشتی مشخص می‌شود، ولی با توجه به شواهد موجود و برخی اطلاعات میدانی می‌توان دو سناریوی اصلی در مورد این سانحه را شامل اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور و یا یکی از شناورها و از کار افتادن سیستم AIS و عدم‌واکنش درست از طرف دو و یا یکی از شناورها دانست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن