برزخی به نام بنزین استاندارد تناقض‌های بنزینی ادامه دارد

در طی روزهای اخیر با گسترش دامنه آلودگی هوای کلانشهرهای ایران باز هم موضوع استانداردهای بنزین به صدر اخبار ایران راه یافت و هر کدام از مسوولین مملکتی در سمت‌های مرتبط با بنزین، اظهارنظرهایی کرده‌اند که گاه این اظهار نظرها با تناقض‌هایی هم همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» ۱۶ بهمن ماه، پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌‌ها ضمن اشاره به نتایج به دست آمده از نتایج به عمل آمده از ۵۰ نمونه از بنزین توزیعی جایگاه‌های سوخت در ۱۷ کلانشهر گفت: در شاخص گوگرد شاهد بهبود وضعیت هستیم و در نمونه‌های دریافت شده در تهران، فقط یک مورد مشکل گوگرد وجود داشت که آن هم به دلیل مشکل پیش آمده در پالایشگاه شازند اراک بود که رفع شد. معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: استاندارد شاخص گوگرد ۵۰ است، اما در نمونه‌های یاد شده به ۶۰ رسیده بود که غیراستاندارد است. 

فردای آن روز پیروزبخت در توضیح وجود گوگرد در بنزین تهران هم گفته بود: که به دلیل مشکل پیش آمده در تامین بنزین پایتخت توسط پالایشگاه شازند اراک و بالا بودن میزان گوگرد موجود در آن، در سال جاری استثنائا سه بار نمونه‌گیری از بنزین انجام می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که در دو نمونه‌گیری صورت گرفته، بنزین پایتخت با مشکل استاندارد گوگرد همراه بوده است، بیان کرد: علت این مساله تهیه بنزین پایتخت از پالایشگاه شازند اراک بوده که با مشکل مواجه شده است و پس از صحبت‌هایی که با وزارت نفت مدنظر قرار گرفت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد به زودی این مشکل برطرف می‌شود.

اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به سخنان رییس سازمان ملی استاندارد واکنش نشان داد و اظهار کرد: ممکن است در یک یا دو جایگاه چنین گفته‌ای تایید شود اما به طور کلی بنزین عرضه شده در کلانشهرها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

روز چهارشنبه و با اوج گرفتن پاس کاری مسوولان در خصوص آلوده بودن یا نبودن بنزین تولیدی کشور، بالاخره پای دادستانی کشور هم به موضوع بنزین‌‌های آلوده باز شد و معاون دادستان کل کشور گفت: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است. اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبه‌های خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است؟

محمد جواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینه سازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استاندارد های یورو ۴ شد و گفت: برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش‌های متعددی که آلودگی بنزین و سایر سوخت‌ها را تایید کرده است، بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم.

وی  با اشاره به انجام برخی مصاحبه‌ها از سوی برخی مقامات مسئول در وزارت نفت  مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده‌ایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیده‌اند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبه‌های خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است؟

با وجود همه این افت و خیزها و تایید و تکذیب‌های مسوولان بنزینی و غیربنزینی، روز 5 شنبه روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه ای که در وب سایت این شرکت منتشر شده است اعلام کرد: «این شرکت بنزین‌های تولیدی شرکت‌های پالایشی را عرضه نموده که تماما مطابق با مشخصات استاندارد جهانی است».

در این اطلاعیه آمده است که « همچنین به منظوردستیابی به نتیجه بهتر در بررسی جایگاه‌ها اعلام می‌نماید با توجه به تخصصی بودن موضوع، پیشنهاد می‌گردد نمونه برداری بنزین، انجام آزمایشات تخصصی و بررسی‌های کارشناسی درخصوص کیفیت بنزین باحضورکارشناسان شرکت ملی پخش انجام شود تا قبل از هرگونه اظهار نظر بررسی‌های لازم صورت پذیرد.»

این اطلاعیه در پایان تاکید دارد « کیفیت تمامی بنزین عرضه شده درکلانشهرها به ویژه تهران، یورو۴ بوده و درخواست می گردد هرگونه مستندات را به این شرکت تحویل تا در اسرع وقت بررسی و پاسخ کارشناسی ارائه شود».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن