ورود جدی شهرداری و محیط زیست به حوزه استارتاپ‌های سبز

نشست خبری برگزاری نخستین رویداد استارت آپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، صدرالدین علیپور، رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این نشست خبری با تاکید بر اینکه «طرح‌های استارتاپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند، باید قابلیت تبدیل شدن به کار و اشتغال را داشته باشند»، گفت: یک زمانی مدیریت شهری با هدف کارهای عمرانی فعالیت می‌کرد، سپس کارهای خدماتی و شهری افزوده شد و اکنون مدیریت شهری هوشمند مدنظر است.

وی افزود: در کلانشهرها با توجه به وسعت شهر، خدمات به روز در حداقل زمان از اهمیت برخوردار است. اولین استارت آپ ویکند که در زمینه مدیریت شهری، همین بحث مدیریت شهری هوشمند است که می‌توانیم انجام دهیم.

علیپور با اشاره به ارتباط محیط زیست و مدیریت آب با استارتاپ ویکند، گفت: تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی که در کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌تواند موثر باشد، را محور اصلی این رویداد قرار دادیم.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: بیشترین ارتباط را با دانشگاه و دانشجویان خلاق داریم و دانشگاه شهید بهشتی را با توجه به علاقه‌مندی و رشته‌های تخصصی آن انتخاب کردیم؛ اما همه دانشجویان می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

وی ادامه داد: در مجموعه شهرداری تهران اولین استارتاپ ویکند را برگزار می‌کنیم و بخش‌های مختلف در این رویداد همراه ما هستند.

این مقام شهری با تاکید بر اینکه «استارتاپ ویکند می‌تواند افق جدیدی در اشتغالزایی و مدیریت شهری باشد»، گفت ما می‌توانیم استفاده کننده طرح‌ها و ایده‌ها باشیم و این موضوع نمی‌تواند فرصتی برای دانشجویان باشد.

وی تصریح کرد: معتقدیم که مدیریت شهری ۶۰ درصد به محیط زیست مربوط است و نهایت خدمات باید منجر به کیفیت بالاتر و زندگی بهتر با رویکرد محیط زیست شود.

علیپور با اشاره به اینکه «افراد در قالب تیم روی ایده‌ها کار می‌کنند و آموزش می‌بینند»، گفت: افراد حتی آموزش می‌بینند که چگونه طرح را توضیح دهند. داورها کارها را بررسی کرده و سه تیم به‌عنوان طرح‌های برتر انتخاب می‌شوند و به معاونت علمی و فناوری معرفی می‌شوند و جا در اختیارشان قرار می‌گیرد تا به طرح بپردازند. ما گروه‌ها را به سازمان‌های تخصصی معرفی می‌کنیم تا طرح حمایت شود.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه «بین طرح‌ها و ایده‌ها ۱۰ طرح انتخاب می‌شوند تا ارائه شوند و در نهایت سه تیم و طرح انتخاب می‌شود»، یادآور شد: طرح اسنپ هم یکی از طرح‌هایی بوده که اینگونه برگزیده شد. ما از طرح‌ها حمایت می‌کنیم تا باری از مدیریت شهری و ترافیک برداشته شود. شرکت‌های شتاب‌دهنده نیز در استارتاپ ویکند حضور دارند.

وی در مورد رعایت پیوست محیط زیست در طرح‌های شهرداری گفت: این پیوست‌ها پیش از این نیز مطرح بوده؛ اما در این دوره مقیاس برای آنها مشخص شده و ارزیابی محیط زیستی صورت می‌گیرد.

 علیپور در مورد سهم حوزه ریزگردها و خشک شدن دشت‌ها در تهران در این استارتاپ ویکند گفت: بحث ریزگردها در این استارتاپ در اولویت نیست؛ چرا که رویکرد این رویداد مدیریت شهری است. چنین طرح‌هایی در استارتاپ‌های سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین یادآور شد: در روز ۳۰ بهمن یک پیش رویداد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و آغاز استارتاپ در روز نهم اسفندماه است.

حوزه‌های نوآوری و استارتاپ‌ها راه خود را پیدا کرده است

آئین مهر، مشاور نوآوری و توسعه کسب و کار سازمان محیط زیست، نیز در این نشست خبری اظهار کرد: بهترین ورود دولت کم ورودی به این حوزه‌هاست. واقعیت این است که حوزه‌های نوآوری و استارتاپ‌ها راه خود را پیدا کرده و جذب سرمایه می‌کنند. بنابراین، ما حمایت می‌کنیم اما قصد دخالت نداریم.

وی تصریح کرد: در محیط زیست بنا داریم که در هر حوزه خاص روند آن را پیگیری کرده و فرهنگ سازی کنیم. ما علاقه‌مندیم که فرهنگ پسماند، جمع‌آوری و هدایت آن را جا بیاندازیم و هدفمان در این راستا فرهنگ سازی تا پایان سال هستیم.

آئین مهر با تاکید بر اینکه «در حوزه استارتاپی جدی ورود نکرده بودیم»، گفت: این رویداد، آغاز ورود جدی ما در این حوزه است.

رویکرد جهان به سمت مشاغل سبز

نغمه مبرقعی، نماینده پژوهشکده محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی، نیز در این نشست با اشاره به اینکه «پژوهشکده محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی ۱۷ سال قدمت دارد و در تمام زمینه‌های محیط زیست فعالیت دارد»، گفت: همچنین ما پژوهشکده فضای مجازی داریم که به خوبی می‌تواند ایفای نقش کند و دانشکده‌های عمران و مدیریت شهری و … میتوانند به خوبی نقش داشته باشند.

وی یادآور شد: دنیا به این رو آورده که با نگاه دیگری بنگریم. رویکرد جهان به سمت مشاغل سبز می‌تواند برای دانشجویان امیدبخش باشد و این استارت آپ ویکند هم می‌تواند به دانشجویان محیط زیست کمک کند که راه خود را پیدا کنند و ایفای نقش کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن