چین عرضه بیش از حد LNG را بی‌اثر می‌کند

بازار نفت چرخ‌وفلک گونه، قیمت‌های LNG را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» قیمت LNG در بازار آسیا حدود 10 تا 11 دلار در هر میلیون واحد حرارت بریتانیایی Btu در نوسان بوده است، هرچند قیمت قراردادهای مرتبط با نفت کمتر بوده است و بازار هم به تقاضای چین و بازار چرخ‌وفلکی قیمت نفت واکنش نشان داده است.

بر همین اساس، LNG Journal نوشته است که تحلیل‌هایی که توسط تتسو موریکاوا، اقتصاددان ارشد موسسه اقتصاد انرژی در ژاپن IEEJ انجام شده است بر تغییر قیمت نفت و تاثیر آن بر قیمت‌گذاری LNG و پروژه‌های آتی تولید LNG تاکید دارد.

در گزارش موریکاوا آمده است «از آنجایی که برعکس نفت، قیمت نقدی تاثیر نسبتا اندکی بر بازار LNG آسیا دارد، متوسط قیمت واردات در ژاپن که قیمت‌های قراردادهای طولانی مدت حکمفرما هستند، در حدود 8 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا باقی می‌ماند.

با آغاز پروژه‌های جدید در استرالیا و ایالات متحده تعادل بین عرضه و تقاضا در سال 2018 برقرار خواهد شد. البته عرضه بیش‌ از حد در حال کاهش است هرچند این کاهش به آرامی صورت می‌گیرد و دلیل این کاهش هم رشد تقاضای LNG از سوی چین و دیگر وارد کنندگان اصلی LNG است».

قیمت نفت برنت هم اکنون و برای اولین بار بعد از سه سال به 70 دلار در هر بشکه رسیده است و دلیل آن کاهش ذخایر ایالات متحده و افزایش خطر در خاورمیانه است.

عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت برنت هم تلاش‌های کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت برای کاهش میزان تولید آن است.

قیمت نفت در ماه‌های آتی تحت تاثیر به تعادل رسیدن بازار و نیز شرایط اقتصاد جهانی و رشد به‌القوه شیل ایالات متحده خواهد بود.

بنابراین موریکاوا در گزارش خود آورده است که «تعداد دکل‌های حفاری شده اما کامل نشده شیل ایالات متحده به بالاترین متعداد خود در سال‌های گذشته رسیده و این افزایش تعداد دکل‌ها هم به دلیل بازار فعالی است که بازار معاملات وست تگزاس اینترمدیت به وجود آورده است».

او در ادامه گزارش خود می‌نویسد «آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است تولید نفت ایالات متحده از 10 میلیون بشکه در روز در سال 2018 عبور خواهد کرد. بسته به رشدی که تقاضای نفت خواهد داشت، سطح ذخایر نیز دوباره افزایش می‌یابد و بر قیمت نفت هم تاثیری رو‌به کاهش خواهد نهاد».

این تحلیل‌گر بازار انرژی معتقد است «در میان مدت تا طولانی مدت، سیاست‌های سلطه‌جویانه به همراه استراتژی‌های همکاری کننده برای تسریع تولید خودروهای با انتشارات صفر ZEVs که از نیمه‌های سال 2017 اغاز شده است، این انتظار را به وجود آورده است که تقاضا برای نفت می‌تواند در آینده در مقاطعی بالا رود».

در ادامه گزارش موریکاوا آمده «بن بورن، رییس رویال داچ شل پیش‌بینی کرده است که در اواخر دهه 2020 تقاضا برای نفت رو به کاهش خواهد نهاد و چشم‌انداز انرژی جهانی IEA نیز در ماه نوامبر اعلام کرده بود که تقاضا برای نفت در حدود سال‌های 2020 به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

IEEJ تاثیرات توسعه شدید ZEVs بر تقاضای نفت را هم بررسی کرده است. بر همین اساس، ‌انتظار می‌رود که تقاضای نفت در حدود سال‌های 2030 به بالاترین رقم خود برسد اما حتی در سال 2050 هم در سطح تقاضای سال 2015 باقی خواهد ماند».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن