ارزیابی پتروگرافی– ژئوشیمی آلی پتانسیل تولید حوضه لرستان به عنوان شیل گازی

« ارزیابی پتروگرافی– ژئوشیمی آلی پتانسیل تولید حوضه لرستان بعنوان شیل گازی» عنوان پایان نامه ایست که دانشگاه صنعتی شاهرود ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این پایان نامه آمده است: سیستم های شیل گازی از انواع مخازن نامتعارف به حساب می روند که امروزه در کشور های توسعه یافته به مرحله ی تولید رسیده اند. در ایران نیز می توان با توسعه سیستم های شیل گازی یک منبع تأمین انرژی أمن و طولانی مدت ایجاد کرد. لذا بررسی توان تولید در مخازن نامتعارف از جمله پژوهش های مورد توجه در صنعت نفت است.

 دراین مطالعه به بررسی اختصاصات ژئوشیمیایی آلی در سازند گرو و سرگلو و کانی شناسی یک نمونه سازند گرو از چاه سمند واقع در منطقه لرستان پرداخته شد. برای این منظور با بررسی ویژگی های شیل بارنت (به عنوان یک شیل تولید کننده و با اهمیت در ایالات متحده) مجموعه ای از پارامتر های ژئوشیمیایی تعیین شدند و مقادیر آن ها با مقادیر کمینه ی آستانه در شیل بارنت مقایسه گردید. نمونه های هر دو سازند دارای ترکیبی از کروژن های تیپ III وII III و IV است در سطوح بلوغ از اواخر پنجره ی نفتی تا پنجره ی گاز خشک قرار دارند.

 این نمونه ها در شرایط مختلف رسوب‌گذاری تشکیل شدند که این امر به علت تغییر در شرایط محیطی و پیش روی و پس روی آب دریا است. سازند گرو از ناحیه لرستان شمالی به سمت غرب لرستان جنوبی با افزایش بلوغ از اواخر پنجره نفتی تا میعانات گازی دارای بازه عمقی است که پتانسیل تولید گاز داشته و این بازه عمقی برای سازند سرگلو از شرق لرستان جنوبی به سمت مرکز لرستان مرکزی می باشد.

بر پایه ی محاسبات صورت گرفته، مجموع کل هیدروکربن های سازند های گرو و سرگلو به ترتیب برابر با 10 154و 46 35 (bcf section) (مقدار نفت و گاز تولید شده برای گرو 04 114 و 07 40 (bcf section) و برای سرگلو 73 5 و73 29 bcf section)) ) و مجموع گاز حفظ شده در سازند های گرو و سرگلو به ترتیب47 37 و97 12(bcf section) می باشد که این مقدار در مقایسه با شیل بارنت چندان چشم گیر نیست.

پراش پرتو ایکس و مطالعات کانی شناسی نشان می دهد که سازند گرو دارای محتوای کانی رسی کمتر از 4 درصد (3-4درصد)، کوارتز ( 25درصد) و کربنات (70درصد) می باشد که نشانگر شکنندگی متوسط رو به بالایی است که برای اهداف حفاری مناسب خواهد بود. بررسی مجموعه مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که سازند گرو در منطقه لرستان را می توان به عنوان شیل گازی در نظر گرفت.

واژگان کلیدی: سازند سرگلو، سازند گرو، شیل گازی، محتوای کربن عالی

نویسنده: امید رستگار کلاته

استاد راهنما: سیدرضا قوامی ریابی

استاد مشاور: مجید انصاری جعفری

سال انتشار: آذر 95

ارتباط با استاد راهنما: ghavami@shahroodut.ac.ir

لینک دریافت پایان نامه:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن