کربن همانند گازهای فلر در صنعت ایران می سوزد فرصت های کم نظیر مدیریت کربن در ایران

عصر روز دوشنبه، 7 اسفند ماه در حاشیه هفتمین کنفرانس راهکارهای نوین نگهداشت انرژی و محیط زیست، دکتر کاشفی عضو هیئت مدیره پژوهشگاه صنعت نفت در کارگاه تخصصی مدیریت کربن درباره فرصت های کم نظیر این حوزه در ایران و روش های دستیابی به آن ها صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، در ابتدای این کارگاه دکتر کاشفی ضمن تاکیدبر ضرورت توسعه صنعت انرژی بیان کرد: به دلیل مقررات تعیین شده در جامعه جهانی تا سال 2030، دیگر قادر نخواهیم بود مسائل محیط زیستی را نادیده بگیریم؛ ازین رو برای توسعه پایدار انرژی باید طبق 17 هدف گذاری بین المللی توسعه پایدار حرکت کنیم.

وی افزود: 3 موضوع مدیریت انرژی ، تغیرات آب و هوایی و مدیریت آب در صدر تحقیقات جامعه جهانی برای توسعه پایدار قرار دارند. در عصر حاضر مسئله انرژی و آب و تغییرات آب و هوا را به طور جدا جداگانه بررسی نمی کنند؛ اگر این مسائل را جدا از هم ببینیم نمی توان به طور بهینه این مسائل را حل و فصل کرد. این در حالیست که برای حل فصل این سه موضوع به طور یکپارچه نیاز داریم تا بحث های انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای و مسائل اقتصادی را بایکدیگر مدیریت و توسعه دهیم.

دکتر کاشفی در ادامه اظهار کرد: 10 کشور در دنیا نزدیک به دو سوم سهم کل انتشارات گلخانه ای و گرمایش جهانی را در اختیار دارند. کشورهای چین، آمریکا و هند سه کشور اول در این رده بندی به شمار می آیند. کشور ایران نیز دراین رتبه بندی جایگاه هشتم را دارد.

جامعه جهانی برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کرده است که تا پایان قرن 21  به مرز افزایش 2 درجه ای دمای هوا برسد . این درحالیست که با ادامه وضع کنونی در ایران این مرزبندی در عرض 50 سال رد خواهد شد. آمار منابع معتبر داخلی نشان می دهد که سطح ریزش در کشور 58 درصد نسبت به سال گذشته پایین تر آمده است. خشکسالی، افزایش گرد و قبار، تبخیرها و آلودگی هوا از طبعات جبران ناپذیر این افزایش دما به شمار می رود.

وی ادامه داد: گزارشات غیر رسمی حاکی از آن است که با ادامه روند کنونی طی 15 سال آینده بیش از 60 درصد کشورها باید به دلیل کم آبی جابه جا شوند. در کشور آمریکا بیشترین سهم پروژه های تحقیقاتی در آمریکا برای پیدا کردن آب در سطح کره مریخ اختصاص یافته است.

 از همین سو کشورهای دنیا برای تداوم بقا و حفظ زمین با یکدیگر متحد و تفاهمنامه پاریس را ایجاد کردند.  طبق این تفاهمنامه هر کشور نسبت به ظرفیت خود موظف است تا سال 2030 درصد مشخصی از انتشارات خود را کاهش دهد. سهم ایران کاهش 12 نسبت به انتشارات سال 2010 است. این درحالیست که ژاپن با 26درصد، چین با 60 درصد، هند با 30 درصد و اتحادیه اروپا با 40 درصد بیشترین سهم را خواهند داشت. گزارشات نشان می دهد که کشور ایران اگر با همین روند ادامه دهد با 2030 به رتبه دوم انتشار خواهد رسید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه مدیریت کربن معادل مدیریت دی اکسید کربن است گفت: در کشورهای خارج بیش از 100 دانشگاه مدیریت کربن ایجاد شده است اما در ایران حتی یک درس تخصصی برای این موضوع وجود ارائه نمی شود. کربن دی اکسید، متان، نیتروژن دی اکسید در رتبه های اول تا سوم گاز های گلخانه ای قرار دارند.

فرصت های کم نظیر کاری و تحصیلی مدیریت کربن در ایران

دکتر کاشفی مدیریت و کاهش انتشارات گلخانه ای را زمینه ساز فرصت هایی کم نظیر عنوان کرد و گفت: در این حوزه متخصصین زیادی را شامل متخصصین حقوقی، متخصصین سیاست گذاری، متخصصین اقتصادی، متخصصین تکنولوژی، متخصصین محیط زیستی، متخصصین مکانیزم ها می توان پروش داد که هریک به نوبه خود یک تجارت به شمار می آیند. به علاوه فرصت های بسیاری در حوزه کربن سیکل، تزریق به درون چاه ایجاد پروژه های تجدیدپذیری، کاهش فلرها، تغییرات سوخت و .. در این زمینه قابل توسعه هستند.

در کنار این فرصت ها کنترل تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی را می توان اضافه کرد. وظیفه این کار بر عهده سیستم های MRV (monitor. report and verification) است. ایجاد  استاندارد و ایزوهای محیط زیستی، توسعه تجهیزات تکنولوژیک پایش انتشار گازهای گلخانه ای شامل پهبادها، ماهواره ها، سنسورهای از راه دور از فرصت های کاری عالی موجود در این سیستم ها به شمار می آیند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت فرصت های موجود در حوزه مدیریت کربن را برای دانشجویان و افرادی که قصد ادامه تحصیل و اشتغال در حوزه آکادمیک هستند نیز بسیار مناسب خواند. وی در این باره اظهار کرد: Total Site Integration یکی از مناسب ترین گرایشات حال حاضر دنیا برای مهندسین شیمی و مهندسی فرایند است. دراین گرایش در واقع هیت پینچ، کربن پینچ و … به صورت یکپارچه در نرم افزارهای مختلف بهینه می شوند. آنالیز پینچ در واقع بهینه سازی انتشار کربن و مدیریت و صرفه جویی آن است. Total Site Integration در عصر کنونی بهترین تجارت برای استارتاپ ها در ایران نیز محسوب می شوند. تکنولوژی های جذب و تبدیل کربن دی اکسید جذاب ترین رشته برای اپلای دانشجویان مهندسی شیمی و مکانیک است. ذخیره سازی کربن به منظور ازدیادبرداشت در مخازن نفتی نیز دیگر گرایش کارآفرین برای قشر تحصیل کرده و صنعتی به شمار می رود.

دکتر کاشفی در ادامه از تکنولوژی های جذب کربن و تبدیل آن به مواد با ارزش به عنوان یکی دیگر از فرصت های کم نظیر موجود در حوزه مدیریت کربن یاد کرد و افزود:در کشور ما متاسفانه کربن دی اکسید خالص بسیاری در خروجی پالایشگاه ها و شرکت ها وجود دارد که حتی نیاز به تکنولوژی جذب هم ندارند. این کربن دی اکسید سرمایه و پول است و در حد فلرها با اهمیت هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن