جای خالی متخصصان نفت و گاز در کمیسیون انرژی

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» در ارزیابی خود از عملکرد یک ساله کمیسیون انرژی گفت:«اگر بخواهیم به کلیت عملکرد مجلس درزمانی که سپریشده است نگاه کنیم دو وظیفه اصلی داشته است. یکی قانونگذاری و دیگری مسئله نظارت. قانونگذاری طبق روال گذشته ادامه پیداکرده و قانونی که بتواند تحولی ایجاد کند، در مجلس تصویب نشده است. البته مواردی مانند اصلاحیه بودجه، برنامه ششم توسعه وجود داشته و اخیراً هم بحث لایحه تخصیص یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق روستایی و شهرهای کوچک اختصاص دادهشده است.»
به کمیسیون انرژی در بعد نظارتی نمره خوب نمیدهم
میرزایی بابیان اینکه در بعد نظارتی کار قابلتوجهی صورت نگرفته است، گفت: «مواردی وجود داشته است اما آنهم وقتی بوده که مشکلی به وجود آمده و آنگاه نظارت ما آغازشده است. یعنی اینگونه نبوده که نظارت ما پیشگیرانه باشد و از علائم و شواهد به سمت بررسی موضوعات برویم. ما ابتدا اجازه میدهیم بحران شکل بگیرد و بیماری عود کند و آنگاه به مسئله ورود میکنیم. به نظر من این نوع ورود مجلس به مسئله نظارت راهگشا نبوده و کمکی بهسلامت سیستم اداری کشور نمیکند. کمیسیونها نیز بهتبع این حرکت کلی مجلس، به همین شکل حرکت میکنند. معمولاً منتظر هستند مسئلهای ارجاع شود. واقعیت این است که من به کمیسیون انرژی در بعد نظارت نمره خوبی نمیدهم.»
وی ادامه داد: «تعداد افرادی که از مناطق مرتبط با نفت و گاز هستند در کمیسیون بیشتر بوده و به این دلیل است که مسائل و مشکلاتی که این مناطق دارند عمدتاً مربوط به مسئله نفت و گاز است. مشکلات زیستمحیطی، مسائل کارگری و اشتغال. اینها مسائلی هستند که این اعضای کمیسیون را خواهناخواه با مسئله نفت و گاز درگیر میکند و این افراد در حوزه انتخابیه خود با این مسائل دستوپنجه نرم میکنند. اما ایده آل این بود که کسانی که درزمینه نفت و گاز تخصص دارند، با نگاه ملی وارد کمیسیون شوند. بههرحال آنچه که در عمل اتفاق میافتد با آنچه که ایدهآل است تفاوتهایی دارد.»
بهتر است تا دیر نشده در افکار خود تجدیدنظر کنند
جلال میرزایی در رابطه با فروش گاز به ترکیه گفت: «در قراردادهای بینالمللی نرخ گاز را بازار تعیین میکند. در ارتباط با ترکیه هم وزیر نفت توضیح داد که قیمت به ترکها ارائهشده است و آنها مدعی شدهاند که ایران به قیمت بالاتر از نرخ بینالمللی گاز را فروخته است، به همین دلیل بنا بود ایران به ترکها تخفیف بدهد یا بهعبارتدیگر قیمت به گونهای شود که برای ترکها هم بهصرفه باشد. ترکیه تنها از ایران گاز نمیخرد بلکه بخش عمده گاز خود را از روسیه تأمین میکند. ترکها وقتی ببیند قیمت گازی که از روسیه خریداری میکنند ارزان تر است، قطعاً به ایران هم فشار خواهد آمد که نرخ گاز را تعدیل کند. گاز نرخ بینالمللی دارد که ما باید بررسی کنیم و نیازی به جوسازی هم نیست. ما باید بررسی کنیم که قیمت جهانی هر مترمکعب گاز چقدر است و مثلاً روسیه با چه قیمتی گاز خود را به اروپا میفروشد. ما هم بر همان اساس به ترکیه بفروشیم.»
وی ادامه داد: «در ارتباط با ترکیه دو مسئله مطرح است. یک زمانی ما در خط لوله گاز داشتیم و ترکها نتوانستند گاز را خریداری کنند که ایران شکایت کرد و آنها جریمه شدند. یک زمانی رسید که گاز ایران قطع شد و ایران نتوانست به آنها گاز بدهد. آنها نیز شکایت کردند و جریمهای از ایران گرفتند.»
میرزایی چالش اخیر با ترکیه را در ارتباط با قیمت گاز است دانسته و گفت: بین مساله فروش گاز به ترکیه و کرسنت هیچ ارتباطی وجود ندارد. افرادی که این بحث را مطرح میکنند، بههیچعنوان دغدغه منافع ملی را ندارند و تنها منافع جناحی خود را در نظر میگیرند، آنهم به قیمت ضربه زدن به منافع ملی. بعضاً میبینیم قیمتهایی راجع به محکومیت ایران میگویند که اصلاً صحت ندارد و خودشان با این مبالغی که مطرح میکنند این پیام را به آن قاضی استرالیایی میدهند که ایران را جریمه کنند که آنها بتوانند اثبات کنند آقای زنگنه اشتباه کرده است. این افراد منافع ملی را فدا میکنند که یک فرد را در کشور مقصر نشان دهند. به نظر من این روش، روش درستی نیست و موجب ضربه زدن به منافع ملی میشود. مردم نیز این افراد را شناختهاند و در انتخابات اخیر هم همین رویکردها را داشتند که با اقبال مردم مواجه نشدند. به نظر من بهتر است تا دیر نشده است در افکار خود تجدیدنظر کنند.



