موج دوم شیل در راه است روزی 17 میلیون بشکه

سی‌وهفتمین کنفرانس CERAWeek توسط IHS Markit که یک کنفرانس سالانه است از روز دوشنبه در هیوستون برگزار می‌شود و صنایع انرژی از تمام دنیا و نیز رهبران کشورهای مختلف در این رویداد شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» بر اساس اعلام برگزار کننده کنفرانس، IHS Markit، کنفرانس مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی IEA در صبح روز جمعه آغازگر  CERAWeek2018 بود. شعار امسال این کنفرانس هم «نقطه اوج: استراتژی‌هایی برای آینده جدید انرژی‌» است.

از سویی روز دوشنبه هم سخنرانی فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی آغازگر این کنفرانس پنج روزه بود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی CALGARY HERALD، یکی از مباحثی که روز دوشنبه در این کنفرانس مطرح شده است این بود که تکنولوژی اگر توسعه یافته و به روز باشد و در آنچه که تجارت سنتی نفت و گاز است استفاده شود، می‌تواند آینده استفاده از نفت و گاز را در دنیا متحول دهد. یک آینده کم کربن هیچ مغایرتی با استفاده از نفت و گاز ندارد.

به همین دلیل است که گزارش چشم‌انداز انرژی آژانس بین‌المللی انرژی، که آغازگر این کنفرانس در روز دوشنبه بود، از چند جهت جالب توجه بود.

در آغاز این کنفرانس، فاتح بیرول، سخنرانی داشت و محور سخنان بیرول تکنولوژی و نوآوری و چگونگی افزایش این دو در تامین انرژی جهان بود.

او با تاکید بر این که تقاضای جهانی نفت در 5 سال آینده رشد خواهد داشت گفت که در عوض رشد تولید نفت ایالات متحده این تقاضا را پوشش خواهد داد.

در گزارش چشم‌انداز انرژی IEA بر اهمیت رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیراوپک تا سال 2023 تاکید شده است. امسال هم مطابق سال گذشته(2017) آژانس گفته است که این رشد مربوط به ایالات متحده، کانادا، برزیل و نروژ است.

اما آنچه که نسبت به سال گذشته متفاوت است آن چیزی است که فاتح بیرول از آن به عنوان «موج دوم رشد تولید» که از شیل ایالات متحده انتظار می‌رود، توصیف کرده است. به گفته بیرول، این موج می‌تواند تا سال 2023 به روزی 17 میلیون بشکه هم برسد.

انتظار می‌رود رشد تولید نفت سبک شیل با صادرات به پالایشگاه‌های اروپایی و آسیایی همراه باشد، پالایشگاه‌هایی که به دنبال نفت کم سولفور هستند و آنطور که بیرول می‌گوید پیش‌بینی می‌شود که این ظرفیت تا سال 2023 دو برابر شده و به 49 میلیون بشکه در روز برسد.

از دیگر سو IEA می‌گوید که تولید نفت سنگین کانادا جایگزین نفت سنگینی خواهد شد که ونزوئلا به ایالات متحده صادر می‌کرد.

فاتح بیرول به موضوع فقدان سرمایه‌گذاری‌ها در اکتشاف و تولید میادین جدید هم اشاره کرد.

بر اساس آنچه که IEA می‌گوید دنیا هر ساله به چیزی معادل میدان دریای شمال نیاز دارد. با اضافه کردن رشد تقاضای چین و هند و بخش پتروشیمی، به همراه میزان کاهش نرخ بهره‌برداری از میادین قدیمی، می‌توان گفت روزانه 3 میلیون بشکه دیگر نیز به نفت نیاز است.

بخش انرژی از سال 2007 با کمترین سرمایه‌گذاری مواجه بوده است.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن