پمپئو: بلایی دیگر بر سر محیط زیست

انتخاب جانشین رکس تیلرسون توسط دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده چه تاثیری بر روند گفت‌وگوهای مربوط به تغییرات اقلیم و معاهده پاریس خواهد داشت؟ شاید در نگاه اول چنین سوالی عجیب به نظر برسد که مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده چگونه می‌تواند بر پیمانی تاثیر گذارد که ایالات متحده از آن خارج شده است. اما نظر نویسند وب سایت کلایمت‌چنج‌نیوز چیز دیگری است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» ترامپ مایک پمپئو، منتقد مباحث مربوط به تغییرات اقلیم را جانشین رکس تریلسون کرد. او یکی از منتقدین سرسخت اجلاس پاریس است و از سویی حالا یکی از هم‌پیمانان بزرگ میلیاردرهای معروف، «برادران کوک»، در راس امور مربوط به وزارت خارجه قرار گرفته است.

در سال 2015 نظر پمپئو در خصوص پیمان پاریس چه بود؟ او می‌گفت این پیمان «یک مسوولیت سنگین» است.

بر اساس گزارش «مرکز سیاست‌های واکنشی» پمپئو یکی از کسانی بوده است که کمپین‌های برادران کوک در مخالفت با اقدامات اقلیمی سود برده است.

هرچند او در سازمان سیا، فعالیتی در خصوص مسائل مربوط به تغییرات اقلیم یا انرژی نداشت، اما صحبت‌های او هم‌سان با برنامه‌های دونالد ترامپ در خروج ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس و قطع کمک‌های این کشور به همکاری‌های بین‌المللی اقلیمی بوده است.

در مقابل تیلرسون زمانی که مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل بود از این توافقات حمایت کرده بود و از ترامپ می‌خواست در گفت‌وگوهای بین‌المللی در این خصوص «جایی هم برای ایالات متحده نگه دارد». اما تیلرسون بر سر موضوعات بسیاری در سیاست خارجی با ترامپ سر ناسازگاری داشت.

تیلرسون دنباله‌رو سیاست‌های «بانک جورج دیویس» و «گری کوهن» بود که تاکید داشتند ترامپ سیاست‌های خود را در خصوص تغییرات اقلیم متعادل‌تر کند.

هرچند تیلرسون وقتی بر مسند وزارت خاجه نشست، بر کاهش هزینه‌ها متمرکز شد. او حتی بخش‌های مربوط به اقلیم را هم از این وزارتخانه حذف کرد. کنشگران اقلیمی با این اقدامات مخالف بودند.

اما حالا نائومی آگی، مسوول صلح سبز ایالات متحده می‌گوید «حالا ترامپ کسی بدتر از تیلرسون را برای این سمت انتخاب کرده است. صلح سبز با وزارت تیلرسون مخالف بود و حالا هم تاکید دارد که ایالات متحده نمی‌تواند و نباید توسط نوکران سوخت‌های فسیلی اداره شود.

پمپئو، به هیچ عنوان صلاحیت جانشینی تیلرسون را ندارد. علاوه بر آن‌که این فرد به شدت منکر تغییرات اقلیم است، فریفته برادان کوک و انتخابی خطرناک است و لکه ننگی بر شهرت جهانی ایالات متحده است».

شرکت صنایع کوک، در زمینه صنایع هسته‌ای، و صنعت نفت شامل تولید، پالایش، توزیع نفت خام، ساخت خطوط لوله، صنایع پتروشیمی، صنایع شیمایی، تولید الیاف، پلیمر، پلاستیک، مواد معدنی، کود، کاغذ، صنایع کشاورزی، دامداری، ارائه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن