تشخیص نشت نفت و گاز با سنسورهایی باکتریایی

سنسورهای بر پایه باکتری قادرند نشت نفت و گاز را از خطوط لوله تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» دانشمندان در حال توسعه «سنسورهای زنده»‌ای هستند که بتوانند با خوردن هیدروکربن‌ها بر شبکه خطوط لوله نفتی نظارت کنند.

ایالات متحده 212 هزار مایل خطوط لوله نفت و گاز دارد که سالانه 16 میلیارد بشکه نفت خام، محصولات نفتی پالایشی و گاز طبیعی مایع را منتقل می‌کنند. از این میزان بیش از هزاران مایل آن زیر بستر اقیانوس‌ها قرار دارد.

نظارت بر چنین شبکه‌ای آن در مورد نشت شبکه چالش بسیار بزرگی است. خطوط لوله شکسته می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های بعد از آن به ویژه برای محیط زیست بسیار زیاد خواهد بود.

حالا محققین در حال کار بر روی توسعه سنسورهای برپایه باکتری هستند که بر سطح خارجی خطوط لوله می‌چسبند. این سنسورها انتشار هیدروکربن‌ها را از طریق شکاف‌ها تشخیص داده و آلارم هشدار منتشر می‌‌کنند.

این سنسورها اگر در حد و اندازه‌های چند یارد باشند می‌تواند به گسترش تلاش‌های پاک‌سازی خطوط لوله کمک کنند.

در حال حاضر بهره‌برداران از خطوط لوله به روش‌های گوناگونی بر این خطوط نظارت می‌کنند. برخی از تکنسین‌هایی استفاده می‌کنند که در طول خطوط لوله قدم زده و سنسورهایی را با خود حمل می‌کنند که انتشارات گاز را از شکاف‌های ریز تشخیص می‌دهند.

و یا اینکه ز پهبادها و عکس‌برداری با لیزر با این تجهیزات بهره می‌گیرند. یک روش دیگر هم ارسال سنسورهای استوانه‌ای به داخل خطوط لوله برای بررسی ترک‌های احتمالی آن است.

با این حال هنوز هم نشت‌ها اتفاق می‌افتند. بر اساس اعلام اداره ایمنی مواد خطرناک و خطوط لوله ایالات متحده، بین سال‌های 1998 و 2017 بیش از 11700 مورد رخ‌داد مربوط به خطوط لوله نفت و گاز در ایالات متحده رخ داده است و هزینه‌ای 7 میلیارد دلاری بر این صنایع وارد کرده و نیز باعث مرگ 334 نفر و زخمی شدن 1296 نفر دیگر شده است.

سنسورهای باکتریایی با چسبیدن به سطح خارجی خطوط لوله و مصرف نفت و گاز نشت یافته از این خطوط به تشخیص نشت از این خطوط کمک می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن