خودروهای خودران، چقدر قابل اعتماد هستند؟

با توجه به حادثه مرگبار برای یکی از خودروهای خودران «اوبر»، این پرسش مطرح شده که آیا خودروهای خودران قابل اعتماد هستند و چه زمانی می‌توان از این خودروها استفاده کرد؟

به دلیل کشته شدن یک زن ۴۹ ساله در آمریکا در جریان تصادف با یک خودروی خودران شرکت اوبر، این شرکت گفته است که پیمایش آزمایشی همه خودروهای خودران خود در آمریکا و کانادا را به حالت تعلیق در می‌آورد.

هنگام وقوع تصادف یکی از مهندسان اوبر پشت فرمان خودروی خودران قرار داشت؛ اما طبق گزارش‌ها خودرو در حالت رانندگی خودران بوده است.

شرکت اوبر در زمان تصادف در حال آزمایش یکی از اتومبیل‌های خودرانش در ایالت آریزونا بود که خودرویی با آن برخورد کرد. این اتفاق باعث شد اتومبیل اوبر که یک دستگاه ولوو بوده، چپ کند و صدمه‌ زیادی ببیند. در همین راستا، شرکت اوبر تصمیم گرفته است که برنامه‌ آزمایش اتومبیل‌های خودرانش را فعلا متوقف کند.

اما آیا شرکت اوبر قربانی عدم تعادل پیشرفت فناوری و زیرساخت‌های لازم برای توسعه خودروهای خودران شده است؟

چندین تکنولوژی برای توسعه خودروهای خودران لازم است که می‌توان به شبکه 5G و پردازنده‌های بسیار سریع و هوش مصنوعی اشاره کرد؛ مواردی که هنوز تا توسعه کامل آن‌ها راه بسیاری باقی مانده است.

نسل پنجم اینترنت (5G) به تکنولوژی خودروهای خودران و پیشبرد اهداف شرکت‌های سازنده این نوع خودروها کمک خواهد کرد. چنین اتومبیل‌هایی برای ارتباط با دنیای اطراف نیازمند سرعت بالای اینترنت هستند. تأخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر، به اتومبیل‌های خودران اجازه می‌دهد که با سرعت بالاتری با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و سرعت بالای انتقال اطلاعات به ایمنی خودرو کمک می‌کند.

عامل اصلی حادثه‌ خودروی خودران اوبر مشخص نیست، ولی این حادثه نشان می‌دهد این فناوری هنوز تا بلوغ راه درازی در پیش دارد. خودروهای خودران باید به انواع سنسورها مجهز باشند تا تمام اجسام و خودروهای اطراف، به‌خصوص افراد پیاده را در سخت‌ترین شرایط تشخیص دهند.

این خودروها باید بتوانند در کمترین زمان ممکن تصمیم گیری کنند و در شرایط بحرانی سریع واکنش نشان دهند.

همیشه بخش مهمی از فناوری خودروهای خودران مربوط به ایمنی عابرین پیاده یا افراد و اجسام پیرامون خودرو بوده است. در تصاویر منتشر شده از دوربین‌های نصب شده در خودروی خودران اوبر، کاملا مشخص است خودرو با وجود شناسایی عابر پیاده نتوانسته از بروز تصادف جلوگیری کند.

این حادثه فعلا سبب شده است شرکت‌های دیگر هم در آزمایش خودروهای خودران خود با احتیاط بیشتری عمل کنند.

پس از وقوع تصادف خودروی خودران اوبر، تویوتا نیز آزمایش خودروهای خودران خود را در جاده‌های عمومی متوقف کرده است.

به گزارش بلومبرگ، تویوتا اعلام کرده است «این حادثه ممکن است اثرات احساسی بر رانندگان آزمون داشته باشد، ما تصمیم گرفتیم فعلا آزمایش حالت خودران (با حضور راننده انسانی) را در جاده‌های عمومی متوقف کنیم».

به‌نظر می‌رسد هنوز راه درازی تا خودران شدن خودروها باقی مانده است. در حال حاضر خودرو تسلا X مجهز به سیستم خودران سطح سه است که در برخی اتوبان‌ها و در شرایط خاص می‌توان خودرو را در حالت خودران قرار داد.

اما رسیدن به مرحله چهارم، که خودروها بطور کامل در جاده‌های برون شهری در حالت خودران قرار گیرند، به گسترش اینترنت فایو جی، توسعه پردازنده‌ها و توسعه هوش مصنوعی نیاز دارد. پیش‌بینی می‌شود این مرحله تا ده سال دیگر قابل دسترسی باشد؛ اما بالاترین سطح خودران درجه پنج است که خودرو بطور کامل خودران خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن