اوباما: ایران با کره شمالی فرق دارد

رییس جمهور سابق ایالات متحده گفت: انزوای کره شمالی، اهرم فشار برای کشاندن این کشور به پای میز مذاکره را کمتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» باراک اوباما، رییس جمهور سابق ایالات متحده، روز یکشنبه در توکیو، پایتخت ژاپن، گفت: مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه سلاح‌های اتمی این کشور بسیار مشکل است، و دلیل آن تا حدی به این خاطر است که منزوی کردن این کشور از طریق تحریم‌های تجاری علیه پیونگ‌یانگ، اهرم‌های فشار ممکن را به حداقل می‌رساند.

او ادامه داد «کره شمالی نمونه بارز کشوری است که تاکنون با نرم‌های بین‌المللی متفاوت عمل کرده و کاملا از بقیه دنیا جداست».

او تاکید کرد که تلاش برای مجبور کردن کره شمالی برای کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌اش مشکل خواهد بود اما کشورها باهم کار می‌کنند به ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی باهم همکاری خوبی دارند تا فشار بر کره شمالی بهتر از زمانی باشد که کشورها به طور مستقل عمل می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به این که تلاش‌های قبلی ایالات متحده در خصوص تسلیحات هسته‌ای ایران موفق‌تر بوده گفت: چون اهرم‌های فشار بیشتری وجود داشت اما در مورد کره شمالی به دلیل نبود روابط تجاری با این کشور، موفق نبوده است.

و بنابراین به گفته اوباما این امر باعث شده است که «چنین مذاکراتی در خصوص کره شمالی موفق نباشد».

اوباما که به دعوت یک سازمان غیر دولتی ژاپنی به آسیا و کشورهای سنگاپور، نیوزلند، استرالیا و ژاپن سفر کرده است، گفت «کره شمالی یک تهدید واقعی است. ما همیشه تاکید داشتیم که مشکل کره شمالی به صورت صلح آمیز حل شود. در غیر این‌صورت هزینه‌های جانی آن بسیار خواهد بود».

او تایید کرد که تا زمانی که روسیه و ایالات متحده نخواهند ذخایر تسلیحاتی خود را کاهش دهند، پیشرفت‌ها در خصوص دنیای عاری از سلاح اتمی زمان‌بر خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن