نشست بین المللی انرژی دهلی نو و افزایش همکاری عربستان و هند

هند آمادگیش برای اعطای سهمی 50 درصدی به آرامکو عربستان در یک پالایشگاه با ظرفیت روزانه 1.2 میلیون بشکه که قرار است در سواحل غربی کشور احداث شود را اعلام کرد.

مذاکرات اولیه این توافق امروز و طی نشست وزیر انرژی عربستان خالید الفالیح و رئیس آرامکو، امین ناصر با مقامات دهلی نو صورت گرفت. فالیح و امین ناصر برای شرکت در نشست بین المللی انرژی در دهلی نو حضور دارند.

آرامکو عربستان نیز همچون دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در تلاش است به منظور مواجهه با روند روبه افزایش تقاضا، سرمایه گذاری انبوهی در سومین مصرف کننده نفت جهان انجام دهد. سال گذشته این شرکت دفتر خود در دهلی نو را افتتاح نمود.

 علاوه بر آن، هند نیز در ماه فوریه برنامه هایش برای توسعه ظرفیت پالایش کشور تا 77 درصد و رساندن آن به روزانه 8.8 میلیون بشکه تا 2030 اعلام کرد.

مقامات سعودی به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت در جهان، مدت هاست به سرمایه گذاری در پالایشگاه های سرتاسر جهان برای افزایش سهم بازار و آمادگی لازم برای برگزاری عرضه عمومی سهام این شرکت که انتظار می رود اواخر امسال یا سال آینده رخ دهد، شتاب بخشیده اند.

وزیر انرژی عربستان در دیدار خود از هند در فوریه نیز از موافقت کشورش با قرارداد عرضه نفت به هند به عنوان بخشی از توافق خرید سهام از پالایشگاه های این کشور خبر داد؛ استراتژی که مدتهاست مقامات آرامکو برای توسعه سهم بازارشان در آسیا و به زمین زدن رقبایشان اتخاذ کرده اند.

سال گذشته نیز عربستان میلیاردها دلار سرمایه گذاری در پروژه های پالایشگاهی اندونزی و مالزی که با تعهد طولانی مدت عرضه نفت خام همراه بود، انجام داد.

علاوه بر آن، عربستان مدت هاست رقابت جدی با عراق برای تبدیل شدن به برترین عرضه کننده نفت خام به هند را آغاز کرده است. سال گذشته و برای نخستین بار، عراق توانست این عنوان را از آن خود سازد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن