آلودگی هوا قشر مغزی جنین را نازک‌تر می‌کند

در فروردین‌ماه سال جاری که رو به پایان است، آلودگی هواى تهران به بدترین وضعیت خود در ۱۰ سال اخیر رسید. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته نوروز ۹۷ آلوده‌ترین نوروز تاکنون بوده است. از بیست روز فروردین، پنج روز آن برای گروه‌های حساس آلوده بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از قلمرو، لوموند در گزارشی جدید به پژوهشی اشاره می‌کند که تاثیر آلودگی هوا بر رشد مغز کودکان و توانایی شناختی آنان را مطالعه کرده است. 

پنجم آوریل شهرداری پاریس و یک سازمان پزشکی در این شهر همایشی درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان برگزار شد. در کنار مقالاتی که به رابطه کیفیت نامطلوب هوا و بیماری‌ها از جمله سکته قلبی، آسیب‌های مغری-عروقی و سرطان ریه پرداخته بودند، یک پژوهش به رابطه مستقیم ناتوانی مغز کودکان و آلودگی هوا اختصاص داشت.

لوموند گزارش می‌دهد روی کودکان مطالعاتی انجام شده است که نتیجه‌اش را ماه مارس 2018 در مجله Biological Psychiatry منتشر کردند. این مطالعه نتیجه‌ای بسیار نگران‌کننده را نشان می‌دهد، اینکه بین در معرض هوای آلوده قرار گرفتن حتی به مقدار کم در دوران بارداری و آسیب و نارسایی و ناتوانی مغزی کودکان حتی در دوره جنینی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این تحقیق توسط موسسه جهانی بهداشت در بارسلونا (ISGlobal) و مرکز پزشکی دانشگاه روتردام هلند انجام شده است. 

بر روی 783 کودک متولد شده در هلند بین سالهای 2002 تا 2006 کاری تحقیقاتی انجام دادند و ابتدا میزان آلودگی هوای محل سکونت انها را اندازه گرفتند. عامل عمده این آلودگی که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرومتر و گاز دی‌اکسید آزوت را شامل می‌شود ترافیک بوده است. آنها سپس با عکسبرداری از مغز کودکان ۶ تا ۱۰ سال رشد آنها را زیر نظر گرفتند. در نهایت از آنها آزمون‌های شناختی گرفته شد.

این نشریه فرانسوی می‌افزاید بررسی‌ها نشان می‌دهد که « کودکانی که در دوره جنینی به میزان بیشتری در معرض ذرات معلق بسیار ریز قرار گرفتند قشر مغزی نازک‌تری نسبت به کودکان دیگر داشتند. »

درضمن، این گروه محاسبه کرده است که با افزایش ذرات معلق بسیار ریز به میزان پنج میکروگرم در هر مترمکعب، اشتباهات کودکان هم در تست‌های طراحی‌شده پنج درصد افزایش پیدا کرده است. حتی در برخی موارد خطاها تا 32% و 69% هم افزایش یافته است.

به گزارش لوموند، علاوه بر این، این گروه تحقیقاتی مدعی است که آلودگی هوا بر توانایی کودن در کنترل خود تاثیر منفی می‌گذارند. این کودکان بیشتر دچار نقص هشیاری، بیش‌فعالی و عادت‌های غیرارادی می‌شوند.

محققان این گروه در حال حاضر این کودکان را که اکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ سال دارند زیر نظر گرفته اند تا ببینند آیا این آسیب‌ها هنوز باقی مانده اند.

لوموند در نهایت می‌افزاید پیش از این، سازمان بهداشت هشدار داده بود که هر فرد نباید در سال بیش از ۱۰ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق استشمام کند. 

همانطور که این گزارش هم به آن اشاره می‌کند تعداد روزهای درمعرض هوای ناسالم قرار گرفتن می‌تواند در عمق و میزان آسیب موثر باشد. با این برآیند به عنوان نمونه می‌توان به دو شهر تهران و اهواز که از آلوده‌ترین شهرهای ایران هستند اشاره کرد. در سال 1395 و 1396 در تهران حدود یک سوم روزهای سال ( بنا به شاخص AQI) ناسالم بودند و این عدد در شهری مانند اهواز با آلودگی متوسط 30 تا 60 برابر حد مجاز، در سال 1396 حدود دو سوم روزهای سال بود. این اعداد نگرانی برای سلامتی نسل آینده در ایران را بسیار افزایش می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن