بازگشت پتروشیمیها به عرصه تولید بنزین
پانیسا حسنزاده، خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»
پس از کمک پرحاشیه پتروشیمیها به تامین بنزین در سالهای اوج تحریم در پی سیاست کابینه احمدینژاد، خرید حلال از پتروشیمیها به نام ریفورمیت یا اصطلاحا بنزین پتروشیمی، در دولت یازدهم منع و بر لزوم پرهیز از این اقدام خطرناک زیستمحیطی تاکید شد.
به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران چندی پیش با تاکید بر اینکه دیگر حلال پتروشیمی برای مصرف سوخت خریداری نمیشود، از تولید بنزین یورو4 به مقدار کم در پتروشیمی بوعلیسینا خبر داد و گفت که پتروشیمی بوعلی ۵۰۰ هزار لیتر بنزین یورو۴ تولید میکند که از آن میگیریم.
این درحالی است که وی تاکید دارد، آنچه در دولت احمدینژاد از پتروشیمیها خریداری میشد، حتی ریفورمیت هم نبوده و حلال بوده است! زمانی که از حلال پتروشیمی استفاده میشد، مقدار بنزن ۱۰ درصد و مقدار آن در هوا ۱۳۰ ppp بود؛ اکنون از ۱۳۰ به پنج رسیده است.
در این باره مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز»، اظهار کرد: فرآیند پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی برزویه در حقیقت پالایشگاهی است و میتوانند بنزین تولید کنند.
وی درمورد توانایی این دو مجتمع به زمان تحریمها اشاره کرد و گفت: فرآیند این دو پتروشیمی، پالایشگاهی است، همان طور که در زمان تحریمها بنزین تولید کرده بودند البته بنزینی که آروماتیک بسیار بالایی داشت و ریفورمیت بود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد ادعای این پتروشیمیها از عدم سودآوربودن فروش ریفورمیت (همان حلالی که به نام بنزین پتروشیمی معروف شده بود) به دلیل نیاز به آن در ادامه زنجیره تولید، گفت: محصول پتروشیمیها، محصول میانه زنجیره بود چراکه سپس در پالایشگاه ترکیب و به مواد دیگر تبدیل میشد.
شاهدایی افزود: اکنون همان تجهیزات را تکمیل کردند و میتوانند بنزین یورو4 تولید کنند. زنجیره را کامل کردند که بتوانند بنزین تولید کنند، پالایشگاه هم قبول کرده است.
وی درمورد علاقه پتروشیمیها به ورود به عرصه تولید بنزین، گفت: پتروشیمی برزویه و پتروشیمی بوعلیسینا میتوانند این کار را با توجه به نوع فرآیند تولیدیشان انجام دهند اما هنوز برزویه در این زمینه خبری را اعلام نکرده است.
به گزارش انرژی امروز، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار ما، گفته بود که دیگر از حلال پتروشیمی (بنزین پتروشیمی) استفاده نخواهیم کرد. مردم همه خواهان بنزین یورو ۴ هستند و ما هم تاکید بر استاندارد داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که «معاون سازمان حفاظت محیط زیست از درخواست برخی پتروشیمیها برای تولید بنزین خبر داده است»، توضیح داد: زمانی که از حلال پتروشیمی استفاده میشد، مقدار بنزن ۱۰ درصد و مقدار آن در هوا ۱۳۰ ppp بود. اکنون از ۱۳۰ به ۵ رسیده است. مقدار بنزن در هوا در ژاپن ۱.۵ است که آن را هم دارد کم میکند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: تنها پتروشیمی بوعلی سال گذشته ادعا کرد که بنزین یورو ۴ تولید میکند، بررسی کردیم دیدیم خوراک واحد را تغییر داده و بنزنزدایی کرده است. پتروشیمی بوعلی ۵۰۰ هزار لیتر بنزین یورو۴ تولید میکند که از آن میگیریم.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: آنچه پتروشیمی در گذشته عرضه میکرد، ریفرمیت هم نبود؛ بلکه حلال بود. ما به هیچ وجه به دنبال حلال پتروشیمی نمیرویم. مقدار بنزن اکنون در بنزین پتروشیمی بوعلی اکنون کمتر از ۰.۱ درصد است. ضمن آنکه با توجه به افزایش ظرفیت بنزین با راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر مشکل بنزین نداریم.