صلح در مدار 38 درجه

«رهبران دو کره دیدار کردند». شاید این مهمترین عنوان خبری امروز مطبوعات جهان باشد. اتفاقی که تا لحظه مخابره عکس‌های مربوط به آن کسی باور نمی‌کرد رخ بدهد. اما سیاست و اقتصاد نشان دادند که در این دنیا هیچ اتفاقی دور از دسترس نیست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» احتمالا مردمان ساکن در عرض جغرافیایی 38 درجه، با ناباوری به عکس‌هایی می‌نگرند که از 25 ژوئن 1950 و آغاز جنگ کره، آرزوی دیدنشان را داشتند. آیا «کیم‌ جونگ اون» قصد دارد از خود چهره‌ای محبوب جهان به یادگار بگذارد؟

حتی اگر خود کیم جونگ اون هم چنین هدفی نداشته باشد، این دیدار تاریخی او را به این هدف خواهد رساند.

جنگ کره در سال ۱۹۵۰ با حمله نیروهای کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد و در حالیکه شوروی سابق و چین از کره شمالی حمایت می‌کردند، یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای کمک به کره جنوبی وارد جنگ شد. جنگ کره همراه با تلفات سنگین به هر دو طرف تا سال ۱۹۵۳ و توافق ترک مخاصمه ادامه داشت اما هنوز کره جنوبی و آمریکا با کره شمالی معاهده صلح امضا نکرده‌اند و حکومت کره شمالی را به رسمیت نمی‌شناسند.

بعد از پایان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) رسما آتش‌بس برقرار شد اما هر دو کشور در حالت جنگی قرار گرفتند. ظرف ۶۵ سال گذشته این سومین بار است که بین سران دو کره ملاقات انجام گرفته است.

اولین ملاقات در ژوئن ۲۰۰۰ و دومین دیدار در اکتبر ۲۰۰۷ در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی انجام گرفت.

تدارک برای دیدار سوم سران دو کره از اوایل ۲۰۱۸ آغاز شد. برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در فوریه ۲۰۱۸ باعث شد که دو کشور به هم نزدیک شوند و دو کشور دشمن به دوست تبدیل شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن