آنگولا، قربانی توافق کاهش تولید اوپک

 

این روزها اوپک روزهای خوبی را سپری نمی کند. کاهش تولید نفت ونزوئلا از یک سو و کاهش سریع تولید از میادین فراساحلی آنگولا از سوی دیگر، شرایط دشواری برای کارتل فراهم ساخته است.

آنگولا که روزگاری بزرگ ترین تولیدکننده نفت آفریقا به شمار می رفت، با مشکلات بسیاری دست به گریبان است. تولید نفت از میادین کشور کاهش یافته و پایبندی به تعهد کاهش تولید اوپک نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.

به گزارش بلومبرگ، صادرات نفت این کشور در ماه ژوئن به سطحی پایین تر از سال 2008 سقوط خواهد کرد.

به گفته ریچارد مالینسون، تحلیلگر مرکز مشاوره انرژی اسپکتز در لندن، اوپک و دیگر متحدانش با توافق کاهش تولید که از اوایل 2017 آغاز شد، توانستند مازاد نفت جهان را کاهش داده و به افزایش قیمت ها کمک نمایند. کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز به افزایش قیمت نفت کمک شایان توجهی نمود، اما با کاهش شدید تولید آنگولا اکنون اوپک با ریسک بزرگی مواجه است که باعث تشویق شدید بازار خواهد شد. از یک سو ممکن است قیمت نفت تا حدی افزایش یابد که مانع تقاضا برای نفت شده و از سوی دیگر ممکن است موج جدیدی از رقابت از سوی تولیدکنندگان شیل آمریکا به راه بیفتد. در هر دو صورت، آنچه که محتمل است بازارهای نفتی باید منتظر یک شوک جدید قیمت باشند.

طبق گزارش فرانسیسکو بلانش تحلیلگر بانک آمریکایی مریل مینچ، هرگونه اختلال در عرضه نفت از سوی اعضای اوپک می تواند باعث افزایش قیمت نفت برنت بیش از بشکه ای 80 دلار شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن