افشاگری گاردین از اسناد سوخته نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه با دعوت از خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی، ایران را به دروغگویی هدفمند برای پنهان کردن ماهیت برنامه اتمی‌اش متهم کرد.  نتانیاهو با پرده‌برداری از دو قفسه گفت که پانصد کیلو سند به دست اسرائیل افتاده که نشان می‌دهند حکومت ایران همواره بدنبال سلاح اتمی بوده و هست.

به نوشته خبرگزاری بی‌‌بی‌‌سی، نخست وزیر اسرائیل به گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی اطلاعات مورد ادعای او برای اولین بار مطرح می‌شد و کشورهای درگیر برجام و آژانس از آنها بی‌اطلاع بوده‌اند.

ساعتی بعد از پخش سخنان نخست وزیر اسرائیل، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا از قول اولی هاینونن، رئیس سابق تیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، بازوی علمی و بازرسی سازمان ملل، نوشت که «آنچه من دیدم یک سری عکس بود که آنها را دیده بودم». رئیس سابق بازرسان آژانس گفت: «من بخشی از این عکس‌ها را در یک جلسه محرمانه در سال ۲۰۰۸ به شورای حکام نشان دادم.»

به نوشته گاردین اولی هاینونن گفته اسنادی که  نتانیاهو امروز ارائه کرد، ابتدا در سال ۲۰۰۵ در اختیار آژانس قرار گرفته و تیم بازرسان آژانس را به این نتیجه‌گیری رساند که پروژه آماد واقعا وجود داشته اما فعالیت‌های این پروژه در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود.

آژانس در سال ۲۰۱۱ گزارشی از برنامه اتمی ایران ارائه کرد و اعلام کرد که تحقیقات اتمی (نظامی) در ایران بعد از سال ۲۰۰۳ هم تا حدودی ادامه داشته ولی از سال ۲۰۰۹ به بعد ادامه نیافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن