لغو برجام، فرصتی برای عمیق تر شدن روابط ایران و اتحادیه اروپا

شاید بتوان مهم ترین تاثیر عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای ایران را افزایش قیمت نفت دانست، فرصتی مغتنم برای برخی کشورهای تولیدکننده نفت که بدون هیچگونه ایثارگری توانستند بهره فراوانی از این اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا ببرند، اما از سوی دیگر، این اقدام توانست باعث عمیق شدن روابط ایران و برخی کشورهای اروپایی شود.

دیدار اوایل هفته گذشته وزرای امور خارجه انگلستان، فرانسه، آلمان و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جواد ظریف نیز به منظور جستجوی راهی برای حفظ توافق هسته ای ایران و ممانعت از کارشکنی های آمریکا به ویژه برای ادامه فعالیت برخی شرکت های اروپایی در ایران صورت گرفت. زیرا طبق اظهارات ترامپ، هر کدام از این شرکت ها که در آمریکا نیز فعالیت دارند، در صورت ادامه همکاری با ایران مشمول تحریم خواهند شد.

طبق اظهارات رئیس شرکت کشتیرانی مرسک، با وجود اظهارات تند ترامپ و حجم عمده فعالیت ما در آمریکا، ادامه فعالیت در ایران با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.

پاتریک پویان رئیس توتال نیز این هفته اعلام کرد با وجود تصمیمات ترامپ، درنظر دارد از پروژه عظیم گازی پارس جنوبی کناره گیری کند.

رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای مهم عضو این اتحادیه در روزهای گذشته بارها بر وفاداری خود به برجام اصرار ورزیده و اعلام کرده اند به هر قیمتی توافق هسته ای با ایران را زنده نگاه خواهند داشت. در نشست دو روزه رهبران اروپایی در صوفیه بلغارستان نیز کمیسیون اروپایی اعلام کرد که راهکار دورزدن تحریم های ایالات متحده در تجارت با ایران به کار گرفته می شود. یکی از این راهکارها، مقررات بلوکه کردن تحریم های ایالات متحده است که به شرکت های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند.

 اما خواه برجام حفظ شود یا نه، حقیقت این است که اعلام آمادگی رهبران اروپایی برای محافظت از اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا بسیار شایان توجه بوده و حاکی از بی توجهی آنها به تصمیمات ترامپ است. همانطور که رئیس شورای اروپا دونالد تاسک نیز اظهار داشت: با دوستانی مانند ترامپ، دیگر دشمن نمی خواهیم! از وی تشکر می کنیم که خیال ما را از این بابت راحت کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن