قطر به حالت آماده باش درآمد

نخست وزیر قطر دستور داده است تا نیروهای گارد مرزی و ساحلی به نیروهای مسلح این کشور بپیوندند تا با هر تهدید نظامی مقابله کنند. به گزارش «انرژی امروز» امیر قطر با صدرو بخشنامه‌ای به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش کامل برای مقابله با هر نوع تجاوزی به خاک این کشور را صادر کرده است.

بر همین اساس، در این بخشنامه که رسانه‌های قطری آن را به صورت فوری منتشر کردند، عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر اعلام کرده است که پس از انجام هماهنگی‌های لازم با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور به نیروهای مسلح قطری دستور داده می‌شود که در آب‌های خلیج فارس به حالت آماده باش درآیند و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز نیروهای خارجی صلاحیت مقابله با آن را خواهند داشت .

نخست وزیر قطر همچنین دستور داده است تا نیروهای گارد مرزی و ساحلی به نیروهای مسلح این کشور بپیوندند تا با هر تهدید نظامی مقابله کنند. این مقام قطری افزوده است: هر گونه کشتی و یا لنج نظامی و غیر نظامی که بدون هماهنگی از بخش‌های غربی و شرقی قبلی وارد آب‌های منطقه‌ای قطر شود در معرض تیراندازی قرار خواهند گرفت .

نخست وزیر قطر لنج‌ها و کشتی‌های ورودی از سمت مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران را از این امر مستثنی کرده است.

پیش از این قطر اعلام کرده بود که میانجی‌گری کویت برای حل اختلاف با همسایگانش را می‌پذیرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر شب گذشته تلفنی با شیخ صباح احمد جابر صباح،‌همتای کویتی خو گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه قطر به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته بود که اقدامات این چهار کشور علیه قطر پیامدهای گسترده‌ای برای شهروندان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد داشت اما دوحه این اقدامات را تلافی نخواهد کرد.

اما انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، گفته است قطر امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

این درحالی است که روز دوشنبه تصاویری از فروشگاه‌های مواد غذایی در قطر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که ازدحام خریداران و قفسه‌ها و یخچال‌های خالی از مواد غذایی را نشان می‌داد.

شاخص بازار سهام قطر روز دوشنبه ۷ و ۳ دهم درصد سقوط کرد، اما صبح امروز سه شنبه ۶ ژوئن ۲ و ۷ دهم درصد بالا رفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بانکی گزارش داده است که بانک‌های عربستان و امارات مبادله با بانک‌های قطری را متوقف کرده‌اند و منتظر دستورالعمل بانک‌های مرکزی خود در این مورد هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در صدد میانجیگری بین قطر و عربستان سعودی و متحدانش برآمده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان با سران کشورهای قطر، روسیه، کویت و عربستان سعودی درباره بحران قطر گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز بانک‌های سریلانکا از خرید و فروش ریال قطر منع شده‌اند. بانک مرکزی سریلانکا اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که هیچگونه نقشی در منع خرید و فروش ریال قطر نداشته است.

قطر از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان نیست. با این حال بازار نفت به بحران قطر واکنش نشان داده است. قیمت نفت خام به میزان ۲۰ سنت در هر بشکه در پرتو این بحران کاهش پیدا کرد.

ناظران احتمال داده‌اند که در پرتو بحران قطر با عربستان سعودی و متحدانش کشورهای عضو اوپک به توافق کاهش تولید نفت خام پایبند نمانند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن