عملکرد کمیسیون انرژی قابل دفاع نیست

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قانون  شورای رقابت صراحتاً وزارت نفت را موظف کرده است که رگولاتوری را در نفت و گاز و پتروشیمی احیا و راه اندازی کند و با وجودی که شورای رقابت آن را مصوب کرده، هیات دولت با آن موافقت نکرده است و حتماً باید کمیسیون انرژی به این موضوع وارد شود.

سیدحمید حسینی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز انرژی امروز درباره عملکرد یکساله کمیسیون انرژی گفت: کمیسیون انرژی کمیسون تازه کاری بود و بسیاری از اعضا شناخته شده نبودند و متاسفانه نمی‌توانستند موضع قاطعی بگیرند و سعی می‌کردند موضعی بینابینی بگیرد که دو طرف را راضی نگه دارند و در بسیاری ومواقع احساس می‌شد که حضورشان پررنگ نیست.

او در ادامه افزود: چهره‌های خوب و آشنایی در کمیسیون انرژی وجود دارند اما متاسفانه آنطور که باید اهل حضور در مجامع و مصاحبه‌های تلویزیونی و تشکل‌ها نبودند و علاقه‌ای به حضور در نشست‌های اتاق بازرگانی و نشست‌های خارج از کمیسیون نداشتند و باعث شده همچنان ناشناخته بمانند.

عملکرد کمیسیون انرژی قابل دفاع نیست

او با انتقاد از عملکرد کمیسیون انرژی گفت: با وجود اینکه سهم نفت در اقتصاد انرژی کشور بسیار بالاست ولی نتوانستند سهم خود در کمیسیون تلفیق و مصوبات مجلس نشان دهند و در صحن مجلس فعالیت چشمگیری نداشتند و نتوانستند در کمیسیون تلفیق تاثیرگذار باشند.

این فعال اقتصادی با تاکید براینکه «کمیسیون می‌تواند در مباحث کارشناسی، اختلافی، قراردادی و رگولاتوری، و برنامه و بودجه موفق‌ترعمل کند» گفت: بسیاری از پیشنهادات و خواسته‌های بخش خصوصی، با وجودی که تلاش‌ها و نامه نگاری‌های بسیار در کمیسیون انرژی به جایی نرسید و در مجموع عملکرد کمیسیون انرژی را قابل دفاع نمی‌دانم.

حسینی در ادامه افزود: پیشنهاد عرضه چهار میلیون تن قیر مجانی به وزارت راه و سازمان آب، پیشنهاد غیر کارشناسی، غیر علمی و غیر منطقی بود و ما از طریق کمیسیون انرژی پیگیری کردیم اما متاسفانه آنها مخالفتی نکردند و موضوعی که به آنها ارجاع شد اثر گذاری لازم را در آن نداشتند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه این کمیسیون با تمام بخش‌های انرژی نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهی مرتبط است، باید فعال‌تر و اثر گذارتر باشد.

حسینی در خصوص اولویت‌های اصلی کمیسیون گفت: کمیسیون باید در وضع قراردادهای جدید در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اثرگذار باشد؛ همچنین در بحث نیروی انسانی کمک رسان باشد چرا که نیروی انسانی در نفت ناراضی است، بسیاری از نیروهای نفتی با وجود شرایط فعلی مشخص نیست که آیا در نفت باقی خواهند ماند یا خیر.

او در ادامه افزود: باید مباحث توسعه پایین دستی صنعت نفت، پتروشیمی و گاز، مدنظر قرار گیرد، چراکه پروژه‌های جدید آغاز نشده است، اگر مشکل خوراک وجود دارد، برطرف شود و اگر نیازمند حمایت‌های دولتی هستند دولت باید بالاخره وارد شود. شکل نگرفتن رگولاتوری معضلی اساسی برای کشور است

حسینی با اشاره به اینکه قانون شورای رقابت صراحتاً وزارت نفت را موظف کرده است که رگولاتوری را در نفت و گاز و پتروشیمی احیا و راه اندازی کند، اظهار کرد: با وجود اینکه شورای رقابت آن را مصوب کرده، هیات دولت با آن موافقت نکرده است و حتماً باید کمیسیون انرژی به این موضوع وارد شود.

حسینی با اشاره به قانون اصل 44 و قانون رقابت شکل نگرفتن رگولاتوری را معضلی اساسی برای کشور دانست و گفت: تا وقتی که هر روز دولت و مجلس به خود اجازه دهند در امور بخش پالایشی پتروشیمی و پایین دستی و گاز  دخالت کنند این اطمینان لازم برای سرمایه گذاری ایجاد نخواهد شد مگر اینکه نظام مستقیم رگولاتوری در کشور شکل بگیرد و سرمایه گذار با خیالی راحت بداند که با تغییر وزیر، تغییر مجلس و دولت، قوانین، مقررات و ضوابط تغییری نمی‌یابند.

او در ادامه افزود: باید شرایط به صورتی محیا باشد که اگر سرمایه گذار شاکی بود، رقابتی صورت نمی‌گرفت و یا تبعیضی وجود داشت، بتواند برای شکایت به محل مستقلی برود نه اینکه مستقیماً به وزیر شکایت کند.

اساسنامه جدید نفت اجرایی نشده است!

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه این پتانسیل در قانون دیده شده اما اجرایی نشده است گفت: اساسنامه جدیدی برای نفت ابلاغ شده اما آنطور که باید اجرایی نشده است. چه کسی باید بر اساسنامه‌ای که مجلس قبلی برای آن وقت گذاشته است و اساسنامه نفت را تغییر داده نظارت کند؟!

حسینی با تاکید بر اینکه شرایط بر اساس اساسنامه نفت اصلاً تغییری نکرده است، گفت: قطعاً مقصر می‌تواند کمیسیون انرژی باشد که بر قانونی که خودش پیگیری کرده است و با همه سختی هایش در مجلس مصوب شده و از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده، نظارت لازم را نداشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن