امید خریداران نفت به نشست بعدی اوپک

پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی رخ داد که صنعت نفت ونزوئلا به سرعت در حال سقوط است، تولید کاهش یافته  و اقتصاد کشور در شرایط اسفناکی به سر می برد، پس جای تعجب نیست اگر اوپک بخواهد پا پیش بگذارد و درباره چگونگی افزایش تولید تصمیم گیری نماید.

اما اقدام اوپک برای افزایش تولید به منظور جبران کاهش تولید ونزوئلا، به این معنا نیست که اعضای سازمان با قیمت نفت که طی هفته اخیر برای نفت برنت تقریبا بشکه ای 79.36 دلار  و برای وست تگزاس اینترمدیت حول و حوش بشکه ای 72.51 دلار گزارش شده است موافق هستند، چرا که پیش از این وزرای انرژی عربستان و امارات چندین بار در اظهارات خود به این نکته اشاره کرده اند که دلایل منطقی برای افزایش قیمت نفت برنت به بیش از بشکه ای 80 دلار وجود ندارد، و در صورت هرگونه اختلال در عرضه نفت از سوی ایران به دلیل اعمال دوباره تحریم ها، عرضه کافی نفت توسط سایر اعضا صورت خواهد گرفت.

اما در حال حاضر مقامات اوپک عملا پذیرفته اند که نفت 80 دلاری ممکن است بهترین گزینه برای برخی از تولیدکنندگان نفت به نظر نرسد.

در شرایط کنونی، تولید نفت ونزوئلا در پایین ترین سطح 7 دهه گذشته قرار دارد، یعنی 1.4 میلیون بشکه در روز؛ و تمامی شواهد حاکی از آن است که انتخاب مجدد مادورو به عنوان رئیس جمهور، این کشور را در معرض تحریم های جدی تری از سوی واشنگتن قرار خواهد داد که خود، صنعت نفت را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد. حتی در صورت عدم تحریم آمریکا، ونزوئلا دیگر پولی در اختیار ندارد تا بتواند اوضاع اقتصادی کشور را از وضعیت کنونی رهایی بخشد.

از سوی دیگر، اوپک در این شرایط از ونزوئلا چندان دل خوشی ندارد: به دلیل کاهش تولید این کشور، در برخی مواقع اعضای اوپک از جمله عراق مجبور شدند برای جبران کسری بازار، تا حدودی تولید خود را علیرغم توافق اوپک، افزایش دهند تا از افزایش بیش از حد قیمت نفت جلوگیری شود. تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت نفت به بشکه ای 80 دلار برسد، قیمتی که برخی اعضای اوپک از مدت ها قبل خواهانش بودند.

اکنون اعضای کارتل درنظر دارند در نشست ژوئن تمهیداتی بیندیشند تا قیمت نفت بیش از این افزایش نیابد، اما به اعتقاد برخی از تحلیلگران و با وجود نقطه نظرات بسیار متفاوت درباره تاثیرگذاری کاهش عرضه نفت از سوی ایران، با وجود نفت 100 دلاری نیز احتمال اندکی وجود دارد از شدت تقاضا کاسته شود، به ویژه از سوی خریداران آسیایی.

طی روزهای اخیر، چین با صراحت اعلام نموده در صورت تحریم آمریکا نیز به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. به عبارت دیگر، مقامات چینی در نظر دارند تحت هر شرایطی توازن عرضه و تقاضا در کشور را حفظ نمایند و در بین اعضای اوپک نیز نظرشان به ایران مساعدتر است زیرا می توانند پول نفت را به یوان پرداخت کنند.

هند نیز با اشاره به غیرمنطقی بودن نفت 80 دلاری، از عربستان درخواست نموده تمام تلاشش برای حفظ توازن در بازار نفت را به کار گیرد، زیرا قیمت بالای نفت به معضلی بزرگ برای سومین مصرف کننده نفت در جهان تبدیل شده است.

وزیر انرژی عربستان، خالید الفالیح نیز به همتای هندی خود قول مساعد داده اوپک هرگونه اختلال در عرضه جهانی نفت را جبران خواهد کرد.

اکنون، تمامی نگاه ها به ونزوئلا خیره شده تا شاید کورسوی امیدی از سوی این کشور نفت خیر به چشم برسد، اما احتمالش بسیار اندک است. شاید این بار هم نشست بعدی اوپک بتواند راهی پیش پای تولیدکنندگان برتر جهانی بگذارد تا از این مخمصه هم نجات یابند، هر چه باشد بازار نفت همیشه خریداران خود را دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن