جهان در مسیر رسیدن به اهداف توسعه پایدار قرار ندارد

انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی بدون توجه و سرمایه گذاری ویژه محقق نخواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از ستاد توسعه فن‌آوری حوزه انرژی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، در طی نشستی که در سازمان ملل متحد برای بررسی روندهای فوق با همکاری آژانس بین المللی انرژی برگزار گردید اعلام شد که جهان در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده قرار ندارد و تحقق اهداف فوق به کندی پیش می‌روند.

 27 سند در این زمینه تدوین شده که مورد بررسی قرار گرفتند. این سندها ارتباط بین اهداف تعیین شده در حوزه انرژی با سایر اهداف توسعه­ای و اقدامات مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به رشد در بخش انرژی را نیز مورد بررسی قرار داده اند. برخی اقدامات برای تسریع این رشد باید در حوزه مالی، سیاستگذاری، نوآوری و بخش ساختمان تا سال 2030 اجرا شوند.

انرژی خود یک بخش مستقل و بدون تاثیر در سایر بخش‌ها نیست بلکه قلب سیاست توسعه پایدار می‌باشد که باعث کاهش فقر، بهبود سلامت و بهبود محیط زیست می‌شود.  هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر در جهان به برق دسترسی ندارند و هم چنان با روند کنونی 670 میلیون نفر تا سال 2030 بدون دسترسی به برق باقی خواهند ماند.

هم چنان 8 2 میلیارد نفر در جهان بدون دسترسی به سوخت پاک برای آشپزی هستند که تعداد آن بدون تغییر از سال 2000 باقی مانده است و با روند کنونی این مقدار تا سال 2030 به 3 2 میلیارد نفر خواهد رسید.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2015 به 10% رسیده که پیش بینی می‌شود تا سال 2030 به 21% برسد.

حال باید بررسی کرد که هم اکنون وضعیت جهان در این زمینه در چه وضعیتی است و چه اقدامات فوری برای توسعه پایدار در بخش انرژی باید انجام شود.

سازمان ملل در تلاش برای تعریف سناریوهای جدید و ابزارهای جدید برای پشتیبانی از اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 است. از نخستین اقدامات ایجاد دیتابیس‌های متمرکز برای برآورد اطلاعات مورد نیاز مختلف در این زمینه می‌باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن