توزیع ناهماهنگ درآمدهای نفتی اوپک

علیرغم تلاش اوپک برای کاهش ذخایر نفتی جهان و افزایش بیش از حد قیمت، آمار ارائه شده از سوی بولتن اوپک که در روز پنجشنبه منتشر شد حاکی از آن است برخی کشورهای این سازمان از افزایش درآمد قابل توجهی در 2017 به مدد قیمت بالای نفت برخوردار بودند.

طبق این گزارش، سال گذشته مجموع صادرات نفت تولیدکنندگان اوپک به بیش از 578.3 میلیارد دلار رسید که بیشتر از 451.8 میلیارد دلار در 2016 و 519.8 میلیارد دلار در 2015 بوده است؛ اما این افزایش 28 درصدی درآمد سالیانه کارتل به طور مساوی بین کشورهای تولیدکننده توزیع نشده است.

لیبی، نخستین کشوری است که سهم بسیار قابل توجهی از افزایش درآمد اوپک، بالغ بر 61 درصد معادل 15 میلیارد دلار  را در اختیار دارد. سال گذشته، این کشور همراه با نیجریه به دلیل تنش های داخلی و درگیری های نظامی از توافق کاهش تولید مستثنی گردیده و در عین حال، به سرعت به افزایش تولید از میادین داخلی پرداخت.

دومین کشور منتفع از افزایش درآمد اوپک، قطر است که علیرغم درگیری های سیاسی با عربستان و گروهی از تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج فارس، ارزش صادرات نفتش به بیش از 55 درصد صعود کرده به 35.5 میلیارد دلار رسید.

امارات متحده عربی نیز عنوان سومین کشور بهره مند از افزایش درآمدهای اوپک را از آن خود کرده است. به دنبال اظهار ناخرسندی وزیر انرژی عربستان در اواسط سال گذشته از عدم پایبندی برخی اعضای کارتل از جمله امارات به توافق کاهش تولید، مقامات این کشور تلاشی جدی در این زمینه را آغاز نمودند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن