پایانه سیراف باعث رشد صادرات میعانات گازی شرکت پالایش گاز فجرجم شد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم گفت: نوسازی و توسعه اسکله پایانه صادراتی شرکت پالایش گاز فجرجم در بندر سیراف با هدف رفع تنگنای صادرات میعانات گازی از این پایانه صادراتی، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت محسوب می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، عبدالصمد نجفی، در حاشیه جلسه مجمع عمومی و عادی سالیانه این شرکت در سال 96 که در ساختمان ستاد شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: طراحی پایه این پروژه انجام شده و پروژه نوسازی و توسعه اسکله پایانه صادراتی سیراف اکنون در مرحله نهایی‌سازی طرح تفضیلی است.

وی با بیان این که بندر سیراف نزدیک‌ترین بندر در حاشیه خلیج فارس به شرکت پالایش گاز فجرجم و به عنوان مهم‌ترین پالایشگاه گازی کشور محسوب می‌شود، گفت: میعانات گازی این شرکت از طریق این پایانه با کشتی‌های نفتکش به نقاط مختلف بارگیری می‌شود، ضمن آن که طی یک‌سال گذشته، شاهد رشد قابل توجه صادرات میعانات گازی این شرکت در پایانه صادراتی بندر سیراف هستیم.

نجفی در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت و براساس تفاهم‌نامه انجام شده در این زمینه، گفت: شرکت پالایش گاز فجرجم در سقف 1100 میلیارد ریال در طرح احداث سد باغان (احداث سد و تاسیسات پایین‌دستی) که باتوجه به شرایط خشکسالی منطقه و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی دشت جم و ریز که از سوی وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای بوشهر تعریف و در حال اجراست و در راستای حفاظت از ‌آب‌های زیرزمینی، مشارکت خواهد داشت که تاکنون 80 میلیارد ریال پرداخت و سد اولیه (فرازبند) و سیستم انحراف آن، احداث شده است.

به گفته این مقام مسئول، هدف از اجرای این پروژه، تأمین سالانه 21 میلیون مترمکعب آب جهت مصارف خانگی، کشاورزی، محیط زیست و صنعت برای منطقه است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم در ادامه طرح‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت، توضیح داد: طراحی و اجرای فاز یک پروژه راهسازی به طول 4 4 کیلومتر، دو میدان در نقطه صفر و نیز پایان فاز اول جاده جدید جم به پالایشگاه ازجمله پروژه‌های راهسازی این شرکت است که انتظار می‌رود فاز نخست این جاده که 3 کیلومتر طول دارد و بدون شک در تسهیل عبور و مرور در این مسیر تاثیر مثبت خواهد داشت، در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری برسد.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: پروژه نیروگاه گازی جدید با هدف تولید بیش از 82 مگاوات ساعت برق در شرکت پالایش گاز فجرجم نیز در همین راستا احداث و به بهره‌برداری رسید، ضمن آن که نصب و راه‌اندازی سیستم PMS این نیروگاه نیز از اقدامات مهمی بوده که به پایان رسیده و اکنون این نیروگاه در سرویس قرار دارد و هم‌اکنون با راه‌اندازی آن، شرکت پالایش گاز فجرجم از برق پایدارتری نسبت به گذشته برخوردار است.

به گفته وی، راه‌اندازی این نیروگاه تحول مهمی در سطح شرکت‌های پالایشی گاز کشور محسوب می‌شود؛ چراکه استهلاک بالای مولدهای توربین‌های گازی موجود در پالایشگاه، دشواری تأمین قطعات یدکی و هزینه بالای تعمیرات آن، انجام چنین کاری را ضروری ساخته بود، ضمن آن که در طراحی و احداث نیروگاه جدید گازی، 3 دستگاه مولد توربین جدید گازی تعریف شده که هر یک بیش از 27 مگاوات ظرفیت تولید دارند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم در پایان، مسئولیت‌ها و استراتژی شرکت پالایش گاز فجرجم در قبال حفاظت از طبیعت و محیط زیست را کاهش مصرف انرژی، کاهش مشعل سوزی و کاهش استفاده از منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این همه و حفظ و نگهداری فضای سبز و مدیریت پسماند، ازجمله اقداماتی است که با امضای تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل حفاظت از محیط زیست استان و آموزش و پرورش شهرستان و با اعتباری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد ریال، جنبه اجرایی به خود گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن