نیازی به اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نمی‌بینم

در نشستی که چندی پیش علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و جمعی از مدیران صنعت پتروشیمی کشور داشتند این مدیران خواهان اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شدند. محمدحسن پیوندی، مدیرعامل هلدینگ تاپیکو هم با ارائه درخواستی به وزیر اقتصاد خواستار حل‌وفصل اجرای مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شد.

علی گلمرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اما در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را راه‌حل ندانسته و می‌گوید بعید است که چنین اصلاحاتی صورت بگیرد.

گلمرادی بابیان اینکه در رابطه با توسعه صنایع پتروشیمی یک برنامه جامع و اصولی نداریم، گفت: «اینکه احساسی قیمت خوراک پتروشیمی ارزان یا گران بشود، در بورس عرضه شود یا آزاد باشد و…موجب سردرگمی می‌شود که بیانگر این است که ما به صنعت انرژی به‌عنوان یک موضوع اساسی برای کمک به کشور نپرداخته‌ایم.»

وی ادامه داد: «اینکه امروزه در بحث صنایع پایین‌دستی و تکمیلی موفق نبوده‌ایم به این دلیل است که برنامه محور نبوده‌ایم. در مقطعی عده‌ای می‌نشینند و بر اساس شرایط خاص و بر اساس اطلاعات شخصی تصمیمی می‌گیرند و چندی بعد اشتباه بودن آن تصمیمات روشن می‌شود. این مسائل واقعاً زیبنده نیست. آن‌هم برای عرصه صنعت به‌عنوان یک مؤلفه اساسی و کلیدی موفقیت کشور.»

ارزان کردن خوراک ما را از تلاش در سایر عرصه‌ها بازمی‌دارد

این عضو کمیسیون انرژی با تأکید بر اینکه نیازی به اصلاح قیمت خورا پتروشیمی‌ها نمی‌بیند، گفت: «در موضوعاتی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و موارد مشابه این است که هر حوزه و هر بخشی که مشکلی دارد، یا نقطه نظراتی دارد باید مکتوب در اختیار کمیسیون انرژی قرار دهد. در این کمیسیون مطرح‌شده و بر اساس خرد جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود تا راه مناسب پیدا شود و بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. من شخصاً اعتقاددارم در حوزه‌ها و زمینه‌های دیگر باید به صنعت پتروشیمی کمک کنیم، نه با ارزان کردن خوراک.»

وی ادامه داد: «ارزان کردن خوراک ما را از تلاش در سایر عرصه‌ها بازمی‌دارد. یعنی برای اینکه منفعت بیشتری داشته و سود بیشتری کسب کنیم راه‌های دیگری وجود دارد. ما درزمینه توانمندی نیروها، کارکنان و مدیران پتروشیمی‌ها باید ارتقا پیدا کنیم. یعنی نباید باکارهای ساده مانند کاهش قیمت و دریافت خوراک مجانی سعی در حل مشکلات خود داشته باشیم. باید راهکارها و روش‌های پایه‌ای برای موفقیت را ببینیم. اینها روش‌های معمول و درستی برای رسیدن به موفقیت نیست. من نیز بعید می‌دانیم که در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کاهشی صورت بگیرد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن