انتشارات بخش حمل و نقل در حال افزایش است

سهم انتشارات CO2 مربوط به حمل و نقل برابر با 23 درصد است. بین سال‌های 2010 تا 2015، انتشارات 2.5 درصد افزایش داشته است. اگر قرار باشد هدف کاهش دو درجه‌ای گرمایش زمین 2DS محقق شود بایستی این روند معکوس شود. تعهداتی که در موافقتنامه پاریس به آن اشاره شده است برای رسیدن به این هدف و کاهش انتشارات بخش حمل و نقل کافی نخواهد بود.

به گزارش «انرژی امروز» تعهداتی که در موافقتنامه پاریس آمده است برای کربن‌زدایی بخش حمل و نقل یک روند دراز مدتی را تعیین کرده است. بیش از سه چهارم این تعهدات حمل و نقل را به عنوان یک اولویت برای کاهش انتشارات در نظر گرفته‌اند، حدود دو سوم اقداماتی بخشی را برای کاهش انتشارات در نظر دارند و 9 درصد اهدافی را برای کاهش انتشارات بخش حمل و نقل ارائه کرده‌اند.

بر همین اساس، IEA اعلام کرده است که مناطق در حال توسعه تمایل دارند بر حمل و نقل ممسافری سریع و السیر تمرکز کنند.

استانداردهای اقتصادی سوخت و تعهد بر حمل و نقل زیست‌بوم و بهره‌ور از نظر انرژی به ویژه در اقتصادهای توسعه یافته نیز در اولویت‌های این کشورها قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام IEA، حمل و نقل باری فقط در 29 درصد از تعهدات کشورها مورد توجه بوده و بیشتر این تعهدات مربوط به تغییر حمل و نقل از جاده به ریل یا کشتی بوده است.

در سال 2016، از سوی هوانوردی بین المللی یک سری اقدامات برپایه بازار جهانی برای کاهش انتشارات دی‌اکسید کربن اعلام شد. برنامه حذف و کاهش کربن برای هوانوردی بین‌المللی CORSIA با این هدف به وجود آمد که انتشارات CO2 در هوانوردی بین‌المللی را تا سال 2020 کاهش دهد. و بر همین اساس، انتشاراتی که از حد آستانه پیش می‌روند باید حذف شوند.

IMO نیز موافقت کرد تا میزان سولفور در سوخت کشتی‌ها را حداکثر به 0.5 درصد برساند، اما هنوز هیچ هدفی را برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای اعلام نکرده است.

براساس آنچه که در گزارش IEA آمده است انتشارات گازهای گلخانه‌ای بخش حمل و نقل در حال افزایش است. برای رسیدن به هدف کاهش دو درجه‌ای گرمایش جهانی، 2DS، انتشارات این بخش باید در دهه آینده کاهش یابد.

اقتصادهای OECD، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، باید بتواند تا سال 2025 این انتشارات را بیش از 20 درصد کاهش دهد تا بتواند همزمان رشد 18 درصدی این انتشارات را در کشورهای غیر عضو OECD جبران نماید.

از طرفی IEA می‌گوی دفروش خودروهای الکتریکی افزایش می‌یابد و در بخش حمل و نقل سبک رشد بازار 50 درصد است و چین پرچمدار این رشد است. اما بخش حمل و نقل سنگین جاده‌ای و هواپیمایی مشکل‌ترین بخش‌ها برای کربن‌زدایی هستند.

انتشارات گازهای گلخانه‌ای بخش کشتی‌رانی 1.9 درصد افزایش می‌یابد. اما برای رسیدن به هدف 2DS تا سال 2025 این انتشارات باید کاهش یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن