ابلاغ دستورالعمل توسعه بورس برق تا یک سوم مصرف برق کشور

سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستور العمل جدید توسعه بورس برق توسط وزیر محترم نیرو خبر داد

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، بورس انرژی در سال 1391 راه‌اندازی شد و مشترکان برق بالای 5 مگاوات، تاکنون امکان خرید برق از طریق بورس انرژی را داشتند. در سال جاری حدود 12 درصد برق مصرفی کشور از طریق بورس و معاملات دوجانبه خریداری شده است.

در همین حال سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه بورس انرژی توسط وزیر نیرو خبر داد و گفت بر اساس این دستورالعمل مشترکان بالای یک مگاوات که قبلاً امکان خرید برق از طریق بورس برایشان فراهم نبود، می توانند در سال 1402 برق مورد نیاز خود را مستقیماً از طریق بورس انرژی خریداری کنند.

وی افزود: تعداد مشترکان بالای یک مگاوات بیش از 6800 مشترک بوده که حدود 109 میلیارد کیلو‌وات ساعت و تقریباً معادل سی و سه درصد  و معادل یک سوم برق مصرفی کشور است.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: این اقدام موجب معامله یک سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس انرژی خواهد شد و مشترکان بالای یک مگاوات، می توانند برق را به صورت سلف با نرخی کمتر از نرخ تکلیفی، براساس سهمیه تعیین شده برای خود به صورت مستقیم از نیروگاه خریداری کنند.

به گفته رجبی مشهدی از مزایای دیگر این رخداد افزایش و اطمینان از نقدشوندگی مبالغ فروش برق نیروگاه‌ها و عرضه کنندگان در بورس بوده که کمک بزرگی به کاهش مطالبات نیروگاه‌ها از صنعت برق خواهد کرد و باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران در توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید خواهد شد. از طرفی مشترکان برق نیز می‌توانند برنامه خرید برق را به صورت روزانه‌، ماهیانه و فصلی تنظیم کرده و در اولویت تامین برق قرار خواهند بود.

سخنگوی صنعت برق افزود: هدف اصلی صنعت برق کشور در طی برنامه هفتم افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا 60% معاملات برق کشور بوده به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد، وزارت نیرو فقط نقش تنظیم گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا کند و عمده معاملات، در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد.

رجبی مشهدی در ادامه گفت: راه‌اندازی تابلو سبز نیز یکی دیگر از مفاد دستورالعمل جدید است که در اوایل سال 1402 راه‌اندازی خواهد شد، بدین ترتیب بستر لازم برای حضور انرژی‌های تجدید‌پذیر فراهم شده و سرمایه‌گذاران این بخش می‌توانند براساس یک بازار مطمئن و با ثبات، نسبت به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند که علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست، باعث جبران قابل توجهی از ناترازی برق در صنعت برق کشور نیز خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن