اقلیم شناسان: سیل و خشکسالی رابطه‌ مستقیم با گرم شدن زمین دارد

آخرین گزارش تحقیقاتی مجله علمی « نیچرواتر»نشان می‌دهد داده ها تأیید می کنند که همزمان، شدت بارندگی و خشکسالی به دلیل استفاده گسترده از سوخت های فسیلی و سایر فعالیت های انسانی که گازهای گلخانه ای را آزاد می کند، در حال افزایش است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، آخرین گزارش تحقیقاتی مجله علمی « نیچرواتر»نشان می‌دهد، که شدت خشکسالی و بارندگی شدید در دو دهه اخیر به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است.

این مطالعه، نتیجه داده های یک جفت ماهواره « گریس» و «گراویتی ریکاوری» از میزان ذخیره آبهای روی زمین است. کاراصلی این دو ماهواره اندازه گیری تغییرات ذخیره آبی در روی کره زمین است.

پارک ویلیامز، زیست و اقلیم‌شناس دانشگاه کالیفرنیا که نقشی در تهیه این گزارش علمی نداشته می گوید:«باورنکردنی است که اکنون می توانیم نبض ذخایر آب کره خاکی را مایل‌ها آنطرف‌تر و در فضا اندازه گیری کنیم.»

به گفته این دانشمند آمریکایی «نسل های آینده زمانی که به گذشته نگاه می کنند، آغاز مطالعات و تعیین تغییرات ذخایر آبی توسط بشر را یک نقطه عطف در تاریخ شناخت کره زمین به حساب خواهند آورد.»

داده‌های آبی چه چیزی را نشان می دهد؟

داده ها نشان می دهد که ارتباط قوی بین افزایش سیل و خشکسالی و افزایش میانگین دمای زمین وجود دارد. این داده ها تأیید می کنند که همزمان، شدت بارندگی و خشکسالی به دلیل استفاده گسترده از سوخت های فسیلی و سایر فعالیت های انسانی که گازهای گلخانه ای را آزاد می کند، در حال افزایش است.

متیو رودل، معاون مدیرعلوم زمین مرکز پروازهای فضایی «گودار ناسا» که در این پروژه همکاری کرده است، می‌گوید: «از اینکه دیدم شدت افزایش خشکسالی و میزان بارش باران در جهان تا چه اندازه به میانگین دمای جهانی وابسته است، شگفت زده شدم.»

جو گرمتر زمین، سرعت تبخیر آب را در دوره های خشک افزایش می دهد، همچنین این جو، بخار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد که به افزایش بارندگی‌های شدید دامن می‌زند.

همزمان، این بدان معناست که ادامه گرمایش زمین منجر به خشکسالی و افزایش طوفان های موسمی بیشتری، مکررتر، شدیدتر، طولانی تر و بزرگتر خواهد شد.

کدام مناطق قربانی بیشترین سیل و خشکسالی خواهند شد؟

در جریان تازه ترین تحقیقات، دانشمندان ۱۰۵۶ فاجعه طبیعی را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ با استفاده از یک الگوریتم جدید مورد مطالعه قرار داده‌اند.

این مطالعات نشان می دهند که زمین یا بسیار بسیار مرطوب تر یا بسیار بسیار خشک تر از حالت عادی آن است. به عنوان مثال جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۱ میزبان شدیدترین باران و رگبارهای تگرگ در جهان بوده است.

همین طور شاهد باران های شدید در مرکز و شرق آمریکای شمالی بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ و استرالیا در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بوده ایم. فاجعه بارترین خشکسالی ها هم در در شمال شرقی آمریکای جنوبی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ رخ داده اند.

همچنین دانشمندان می گویند یک منطقه در جنوب غربی آمریکای جنوبی و واقع در کشور برزیل، موسوم به سرادو، از سال ۲۰۱۹ قربانی مهم ترین خشکسالی چند قرن اخیر است، خشکسالی که تا لحظه یادداشت این مقاله همچنان ادامه دارد.

قاره اروپا که به قاره سبز نیز شهرت دارد در دو سال اخیر با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند. در سال جاری میلادی اروپا یکی از گرمترین زمستان ها را تجربه می کند. در برخی از کشورها، چون ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا و فرانسه رکوردهای گرمای هوا در زمستان جابجا شدند.

تشدید سیل و خشکسالی چه تاثیری بر ادامه حیات بشر خواهد داشت؟

این مطالعه مچله «نیچرواتر» خاطرنشان می کند که زیرساخت هایی مانند «فرودگاه ها و تصفیه خانه های فاضلاب» به دلیل تغییرات شدید اقلیمی با چالش بیشتری روبرو می شوند.

ریچارد سیگر، استاد «آب و هوا» در دانشگاه کلمبیا می‌ گوید: «با نگاه به آینده، از نظر مدیریت منابع آب و کنترل سیل، باید پیش‌بینی کنیم که مناطق مرطوبتر زمین مرطوبتر و بارانی تر از همیشه و مناطق شدید خشکتر هر روز خشکتر از دیروز خواهند شد.»

این محقق می گوید که «اشتباه بزرگ انسان امروز این است که همچنان فکر می کند، می تواند افراط های آب و هوایی خشک و مرطوب را مدیریت کند اما مساله این است که این دیگر از قدرت ما بیرون است.»

بر اساس داده های سازمان ملی اطلاعات یکپارچه خشکسالی ایالات متحده، ۲۰ درصد از خسارات اقتصادی سالانه ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی در ایالات متحده ناشی از «سیل و خشکسالی» است.

تنها در اتحادیه اروپا تغییرات اقلیمی و افزایش دما مرتبط با تغییرات اقلیمی بیش از ۱۴۵ میلیارد یورو خسارت اقتصادی در دهه گذشته ایجاد کرده است. فرانسه، ایتالیا و آلمان بیشترین ضربه را از این تغییرات متحمل شده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن