تزریق ۱۲.۵ میلیارد دلار به تولید برق از صندوق توسعه ملی

وزیر نیرو به توافقات حاصل شده با صندوق توسعه ملی برای تزریق ۱۲.۵ میلیارد دلار به صنعت نیروگاهی کشور با هدف رفع ناترازی در صنعت برق اشاره کرد و در این خصوص گفت: به دنبال توافق‌های صورت گرفته میان وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی ۵ میلیارد دلار برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و ۷.۵ میلیارد دلار برای ایجاد ظرفیت تولید برق در بخش حرارتی اختصاص یافته است که پیش بینی می‌کنیم با اجرایی شدن این برنامه‌ها ناترازی صنعت برق به حداقل ممکن برسد.

به گزارش «انرژی امروز» علی اکبر محرابیان، در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو و مدیران آب و برق سراسر کشور،

با بیان اینکه در بازه زمانی میان مدت، صاحب برنامه هفتم هستیم، اظهار داشت: بنده از احکام و اهداف برنامه هفتم توسعه به طور قاطعانه دفاع می‌کنم. هیچ برنامه‌ای تاکنون چنین گام بلندی را برای توسعه صنعت آب و برق کشور ترسیم نکرده است.

محرابیان در همین زمینه گفت: احکام بسیار ارزشمندی در برنامه هفتم توسعه آماده شده است و با ابلاغ از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، آئین‌نامه‌های مربوطه تهیه و تصویب خواهد شد.

وی با اشاره به مشخص بودن جزئیات برنامه‌های عملیاتی و اقدامات در سه سطح سالانه، ماهانه و روزانه طی سه اخیر در وزارت نیرو، اضافه کرد: بر این اساس تقریبا به طور کامل می‌دانیم که چه برنامه‌هایی را اجرایی و عملیاتی کنیم که دانستن این مساله بسیار ارزشمند است.

به گفته وزیر نیرو، در عین حال که مدیران وزارت نیرو در صحنه و میدان برای تامین آب و برق که در اثر حوادث دچار مشکل می‌شوند حضور دارند، بر استراتژی توسعه در طولانی مدت نیز واقف هستند.

وی با تاکید بر اهمیت تدوین دقیق برنامه‌ها به صورت منسجم، همگرا و هم‌افزا در صنعت آب و برق، ابراز داشت: خوشبختانه امروز در اجزا و بخش‌های مختلف وزارت نیرو شاهد برقراری همگرایی و هم‌افزایی هستیم که بسیار ارزشمند است.

محرابیان بیان کرد: نکته مهم این است که اقدامات روزانه، مدیران صنعت آب و برق را تحت هر شرایطی از اهداف بلند مدت دور نکند و همین مساله به صورت بالعکس نیز مورد تاکید است. همبستگی بین این دو، وزارت نیرو را به سازمانی موثر در توسعه و بالندگی کشور تبدیل کرده است.

وی در ادامه به نام‌گذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: در شعار سال‌جاری «جهش» مورد تاکید قرار گرفته است؛ رشد تولید امری طبیعی است که با مرور زمان رخ می‌دهد اما جهش تولید مساله دیگری است که با برنامه‌ریزی و اقدامات جهادی میسر می‌شود.

صنعت برق در جایگاه دوم رشد صنعتی کشور در سال 1402

وزیر نیرو با بیان اینکه سال گذشته دومین رشد صنعتی کشور مربوط به صنعت برق شد، افزود: بسیاری از شرکت‌های صنعت آب و برق کشور در بطن تولید قرار دارند و محرک رشد سایر بخش‌های صنعت کشور به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: در بخش آب نیز همین شرایط برقرار است. نیازهای صنعت آب در گروه‌های مختلف کالا و خدمات توزیع می‌شود. گام اول رشد تولید این است که در تولید صنعت آب و برق با مشارکت مردم جهش تولید ایجاد کنیم و فراهم‌سازی زمینه و بستر لازم برای جهش تولید به واسطه خدمات این صنعت دومین موضوعی است که نقش کلیدی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن